Site icon מקומונט גבעת שמואל

סוד ההצלחה של ספרי ילדים

אמנם לא כל אחד מאיתנו מצטיין בכישרון כתיבה, אך ישנם כאלו שעושים זאת בצורה טובה מאוד. תתפלאו כמה אנשים מגלים כישרון טבעי לכתיבה, שאינו נופל מזה של סופרים מפורסמים. אך בפועל הם לא עושים עם זה כלום, ובטח שלא חשבו שהם יכולים להוציא ספר. אבל יש גם את אלו שכן מחליטים לשבת ולכתוב ספר.

אנו רואים זאת הרבה בספרי ילדים אשר נכתבו על ידי הורים. אחת הסיבות שזה יותר שכיח בספרי ילדים היא שמדובר בכתיבה קצרה – לא כך הדבר בסוגים אחרים של ספרות בהם אתם נדרשים לכתוב סיפור מורכב של מאות עמודים. אך זוהי לא הסיבה היחידה.

כל הורה מכיר את החוויה המיוחדת של להקריא לילדים סיפור, והורים רבים מקבלים מכך השראה ומחליטים לכתוב סיפור משלהם. בתור הורים אתם מכירים היטב את עולמם של הילדים וישנו סיכוי גדול שתצליחו לכתוב סיפור ילדים מוצלח.

אך בעודכם חושבים על כתיבת הספר ובחירת המילים, אתם עשויים לפספס את אחד מהסודות החשובים ביותר – האיורים אשר יופיעו בספר. האיורים המופיעים בספרים הם חלק בלתי נפרד מהחוויה של הילדים. הילדים נהנים מאוד מהאיורים והם לוקחים אותם לעולם הדמיון. אתם בוודאי יכולים לראות בתור הורים כיצד הילדים מתבוננים בהנאה באיורים, אפילו אם אינם יודעים לקרוא. איור ספרי ילדים הוא אומנות בפני עצמה, אך זהו הצד השני של המטבע.

ההבדל בין כישלון להצלחה

איור ספרי ילדים משפיע מאוד על סיכוי ההצלחה של הספר. הילדים מעניקים משקל רב לחוויה העולה מן האיורים. יש המבינים זאת ופונים אל מאיירת ספרי ילדים, על מנת לתת ליצירה את העומק העיצובי – ממש כמו התיבול הנכון לתבשיל. אחרים מסתפקים במישהו מוכשר שיכין עבורם את האיורים, אך הם אינם מותאמים לנקודת המבט המיוחדת של הילדים.

ספרי ילדים. צילום: מקומונט גבעת שמואל

הילדים רואים את הדברים בצורה אחרת. איור שיכול להיראות לאדם מבוגר סתמי וחסר משמעות, עשוי להיות קסום ומופלא עבור הילדים. אך באותו המידה איור הנראה טוב בעיניו של אדם מבוגר, עשוי להיראות מרתיע בעיניו של הילד.

והאמת שזהו רק הקצה של הקצה. בעזרת איורים ניתן להוסיף רגשות לסיפור. ניתן לבטא דברים שלא ניתן לבטא במילים וזה יוצר השלמה של החוויה. האיור הוא הדבר הראשון שנראה בעין, והוא שולח מסרים אל תת המודע עוד לפני שקוראים את המלל.

ישנן טכניקות שונות לאיור ספרי ילדים, לכל אחת יש את הקסם והמטרות שלה. אם כתבתם ספר ילדים, כדאי שתדעו שאיור טוב יכול לעשות את ההבדל בין הצלחה לבין כישלון. בדיוק כפי שאתם רוצים שספרי הילדים יספקו השראה, כך יש להתאים עבורם איורים מעוררי השראה. כאשר זה נעשה נכון, הדבר מעצים את המסר ומעמיק את הרושם והחוויה. הילדים מתחברים אל המילים ואל הציורים, וצוללים אל עולם הדמיון.