Site icon מקומונט גבעת שמואל

סחר חליפין כבסיס לכלכלה נבונה

(צילום: באדיבות ברטרלנד- סחר חליפין)

אנו חיים כיום בעולם המתאפיין בכלכלה גלובאלית ומורכבת ביותר, אשר טומנת בחובה אתגרים עצומים אך גם אפשרויות מעניינות ביותר –  מצד אחד יוקר במחייה בישראל מקשה על משפחות רבות לסגור את החודש. מצד שני, התקשורת המודרנית ועולם האינטרנט והרשתות החברתיות פותחים בפנינו עולם חדש של אפשרויות והזדמנויות שלא היה קיים לפני עשרים או שלושים שנים.

דוגמה אחת מעניינת במיוחד לדרך בה ניתן להשתמש ברשת התקשורת היעילה כל כך של האינטרנט והרישות החברתי, היא סחר חליפין (המכונה גם “בארטר”). תחום זה מתפתח במהירות ומאפשר לגורמים שונים למצוא אחד את השני וליצור שיתופי פעולה פוריים המיטיבים עם שני הצדדים.

איך זה עובד?

באמצעות האינטרנט הופך הרעיון של בארטר ישיר בין אנשים שונים לפשוט וקל לביצוע. באמצעות מערכת אחת המשמשת בתור זירה בה מתבצע סחר חליפין (בעצם מדובר באתר אינטרנט ייעודי ונוח לשימוש), ניתן בקלות להציע שירות או מוצר כלשהו, למצוא שירות או מוצר להם אנו זקוקים, ולהחליף עם אנשים אחרים ישירות בין מה שהם מציעים ואנחנו צריכים לבין מה שאנחנו מציעים והם צריכים.

מדובר במרכיב יסודי ברעיון המודרני של “כלכלה שיתופית” – כלכלה בה לא הכל מתורגם לכסף (מה שגורר עיוותים ובעיות שונות), אלא בעלי עסקים ואנשים פרטיים ופרילנסרים יכולים למצוא אחד את השני ולהחליף ישירות שירות תמורת שירות.

באתר המיועד לכך קל ופשוט לפעול ולהתמצא. ניתן להתחבר ולפרסם את השירות או המוצר שאתם מעניקים, ולבחור האם לכתוב במה אתם מעוניינים בתמורה, או לחכות להצעות אותן ייזמו משתמשים אחרים. המערכת מקשרת ביניכם ומאפשרת לכם לתקשר ישירות ולהחליט בנוגע לעסקה, וניתן למצוא בה מגוון רחב מאוד של שירותים ומוצרים שונים, כמו גם פלטפורמה נוחה מאוד לפרסום ותקשורת בין משתמשים.

היתרון שבסחר חליפין בעידן המודרני

עבור רבים מאיתנו הביטוי “סחר חליפין” מעורר אסוציאציה לדרך בה התנהלה הכלכלה בעת העתיקה, לפני המצאת הכסף ופיתוח השווקים המקומיים, ולאחר מכן הגלובאליים יותר. לכן, מעניין במיוחד לראות כיצד דווקא היום, בעידן המודרני והסופר טכנולוגי בו אנו חיים, עושה הסחר חליפין קאמבק של ממש, ונותן מענה לבעיות מסוימות הנוצרות בכלכלה המודרנית.

 השוק המודרני יוצר עיוותים מסוימים אשר לעיתים קרובות גורמים לזה שאנחנו לא לגמרי מנצלים את מלוא הפוטנציאל של המשאבים העומדים לרשותנו. תופעה זו יכולה לבוא לכדי ביטוי למשל במקרה של עסקים קטנים ופרילנסרים המעניקים שירותים מסוימים, ואינם מצליחים למצוא מספיק לקוחות מפני שפערי התיווך השונים גורמים למחיר המוצע להם להיות בלתי כדאי, או לחילופין – למחיר שהם מבקשים להיות יקר מדי עבור לקוחות פרטיים קטנים.

במקרים רבים מאפשר סחר חליפין ישיר לפתור בעיות אלו, ולהפוך את העסקאות למשתלמות ביותר עבור שני הצדדים. בין אם אתם פרילנסרים, עצמאים קטנים, מובטלים אשר יש להם מה להציע וכרגע אינם מוצאים תעסוקה או סתם במידה ואתם מעוניינים לראות כיצד עובד בפועל רעיון זה, אתם מוזמנים לבוא ולהתנסות בעצמכם בהצעה/בקשה של שירות/מוצר, או סתם לצפות מן הצד. מדובר בדרך מודרנית לייעל את הכלכלה ולהפוך אותה לחברתית ונוחה יותר עבור אנשים רבים.