Site icon מקומונט גבעת שמואל

ספק כוח מעבדתי עם או ללא מארז

בכל מעבדת אלקטרוניקה ובכל מעבדות המחקר בארץ יש צורך בציוד טכני מתקדם, איכותי ומדויק. בכל מעבדה יש לפחות ספק כוח אחד הנמצא מחוץ למכשיר על מנת לבצע בדיקות ומדידות של ציוד שונה במעבדה, ולצרכי פיתוח ותיקון מוצרים ומכשירים. את ספקי הכוח למעבדות יש לרכוש רק מספק אמין ומוביל, ישנם דגמים רבים בשוק, ביניהם ספקי כוח הניתנים לתכנות, ספקים עם לוח תצוגה דיגיטלי, ודגמים ייעודיים עם יציאה אחת, 2 יציאות, 3 יציאות או 4 יציאות.

מה התפקיד של ספקי כוח למעבדות?

ספק כוח הוא חלק מהציוד הטכני שיש בכל מעבדה, הוא עוזר לצוות לבדוק ולאבחן מכשירים שונים, לקבל אינדיקציה על ציוד אלקטרוני, לשנות פרמטרים שונים בהתאם לצורך, כמו מתח יציאה, וזאת בניגוד לספק כוח רגיל שלרוב מותקן בתוך המכשיר ותפקידו לספק מתח קבוע.

כיצד בנוי הספק למעבדה?

ספקי כוח למעבדות בנויים מארבעה רכיבים עיקריים:

ברוב הדגמים של ספקי הכוח למעבדות יש תצוגה נוחה של מתח (Voltage) וזרם (Current). תצוגת המתח פשוטה יחסית ומשקפת את מתח היציאה מהספק, אפשר לשנות את המתח באמצעות סיבוב הגלגלת עד לבחירת המתח הרצוי. כך לדוגמה, במעבדות לתיקון ולאבחון מכשירים סלולריים נהוג לבחור במתח של 3.9 וולט, מתח סטנדרטי של מכשירים ניידים.

תצוגת הזרם נועדה לספק אינדיקציה על כמה אמפר זורם מחוץ לספק הכוח, לבדיקה של טלפונים ניידים נהוג לכוון ולסובב את גלגל הזרם ל-1.5 אמפר. בספקי כוח למעבדות יש וסת מתח עדין המאפשר לשלוט בדיוק רב על יציאת המתח בקפיצות עדינות וקטנות, יש גם וסת מתח גס המאפשר לשלוט על יציאת הזרם מהספק בקפיצות גדולות יותר.

בכל ספק כוח מעבדתי חובה שתהיה נורית חיווי מתח (cv) ונורית לחיווי זרם (CC). יש להגדיר את כמות הזרם המרבית לפני הבדיקה, אם העומס קטן מהגדרת המתח או הזרם נורית CV תפעל, אם העומס גדול מהגדרת המתח תפעל נורית CC.

מה לבדוק לפני רכישת ספקי כוח למעבדות?

לפני קניית ספק כוח למעבדה חשוב לוודא כי המכשיר מתאים לזרם החשמל בישראל, כלומר מותאם למתח של V220. ברוב המעבדות ניתן להסתפק בספקי כוח של 0-30 וולט ושל 0-3 אמפר, בעיקר למעבדות לבדיקת ציוד מחשבים, תקשורת ומכשירים ניידים. יש לרכוש ספקי כוח בהתאם לצרכים המדויקים של המעבדה וסוג המכשור, לכן ההמלצה היא לפנות לחברה מקצועית המייבאת ומשווקת ספקי כוח וציוד למעבדות, כך ניתן לקבל ייעוץ מקצועי ועזרה בבחירת הספקים המתאימים למעבדה.

לפני שימוש בספק כוח חשוב לבדוק אותו באמצעות חיבור רב מודד במצב של V20 מתח ישר, וזאת כדי לבדוק כי הספק מוציא מתח מדויק. כמו כן, יש לשים לב למתח לפני חיבור מכשיר אלקטרוני לבדיקה כדי להימנע מנזק לציוד.

תמונה באדיבות: pixabay