Site icon מקומונט גבעת שמואל

סקר מקומונט: אף מועמד לא מנצח בסיבוב הראשון – ההכרעה תהיה בין יוסי ברודני לגל לנצ’נר

צילום: גדעון מרקוביץ

מאות תושבים השתתפו בסקר הבחירות האינטרנטי שערך מקומונט גבעת שמואל השבוע ובו נשאלו התושבים לגבי שביעות רצונם מאספקטים שונים של החיים בעיר ומכוונות ההצבעה שלהם לקראת הבחירות המקומיות בגבעת שמואל שייערכו בסוף החודש.

מניתוח התוצאות עולה שאחרי 15 שנה בשלטון, לראשונה הכסא של יוסי ברודני מתנדנד כשבסקר הוא זוכה לתמיכה של 35.8% בלבד מהקולות. עדיין במקום הראשון אבל עם תוצאה שתחייב אותו להתמודד גם בסיבוב שני, שם צפויים להתאחד חמשת המועמדים האחרים שמנהלים קמפיין על הראש של יוסי וככל הנראה להטות את הכף נגדו.

הקמפיין של יוסי ברודני לכנסת, לפני שנה. מסתבר שרוב תושבי גבעת שמואל חושבים שזה דווקא כן משנה איפה היית כל השנה – ולא תומכים בברודני לקדנציה נוספת.

את הירידה העצומה בתמיכה בראש העיר אפשר לזקוף לניסיון שלו, לפני שנה בלבד, לעזוב את ראשות העיר ולהתמודד לכנסת בראש הבית היהודי, יחד עם איילת שקד – משימה שנכשלה כשהמפלגה לא עברה את אחוז החסימה, וברודני נאלץ להישאר בעירייה עוד שנה בניגוד לתוכניותיו.

מי שעל פי תוצאות הסקר הוא המועמד המוביל להתמודד מול יוסי ראש בראש בסיבוב השני ולהחליף אותו הוא יו”ר האופוזיציה הנוכחי, חבר מועצת העיר רו”ח גל לנצ’נר שזוכה בסקר לתמיכה של כרבע מהבוחרים (27%).

בקדנציה האחרונה הוביל לנצ’נר מעמדת יו”ר האופוזיציה את המאבק בהחלטות השנויות במחלוקת של ראש העיר והיווה קול ברור ותקיף כנגד הנהלת העיר בכל הנוגע לאישורי בנייה חריגים, אחריותם לפקקים ולעומס בכבישים ובנושאי החינוך והקצאות המבנים – ועל פי הסקר, הציבור מזדהה עם המאבק וגומל לו על כך.

יוסי ברודני. מתקשה לנצח, אך מעפיל לסיבוב ההכרעה השני.

אל המקום השלישי מגיעה רונית לב (16.9%) שזוכה לתמיכה גדולה בציבור החילוני לאחר שהתאחדה עם משה מרר וסיעת “חופש-יש עתיד” ועתה הם רצים יחד ברשימה משותפת.

על פי ההערכות, התמיכה ברונית, שבתחילת הדרך הייתה גבוהה יותר, נפגעה מאוד לאחר שפורסם ששותפיה לרשימה היו ממובילי המאבק לביטול תפילת חב”ד הפתוחה ברמת אילן ביום הכיפורים – דבר שעורר זעם גדול בקרב ציבור דתי ומסורתי ואפילו חילוני בגבעת שמואל. בנוסף, עם חשיפת רשימת המועמדים שלה למועצת העיר הותקפה רונית על כך שהיא משלבת ברשימה אחת פליטים ממספר מפלגות (חופש – יש עתיד, הבית היהודי, גבעת שמואל שלנו) ונציגים מגוונים אך לא כאלה שיוכלו לשתף פעולה ולהוביל קו אחיד בניהול העיר, כשבין היתר נמצאים ברשימה עדי גרוס – חבר אישי קרוב ותומך נלהב של ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה – שיצטרך להסתדר עם מובילי מחאת קפלן שנמצאים בשורות המפלגה ואבי קלמה, פעיל ציבור ומוביל דגל הקהילה הלהט”בית בגבעת שמואל שיצטרך להתיישר עם הצעותיה לסדר של ליאת ישראלי –  שצילומי מסך עם אמירות חריפות וקשות מאוד שלה על הקהילה הלהט”בית ועל מתנגדי הרפורמה (פוסטים שהשבוע מיהרה למחוק) הופצו לאחרונה בקבוצות השונות וגרמו לתסיסה גדולה נגד רונית על כך שבחרה אנשים “לפי קרבה אישית” ולא לפי הגיון ציבורי ויכולת לשתף פעולה או להסכים על משהו.

בהמשך נמצאים דור חרל”פ (11.5%) שעבר להתגורר בגבעת שמואל ממש בחודשים האחרונים וכבר מתיימר להכיר ולפתור את בעיותיה של העיר, מירי אברג’ל (5.4%) ומשה קייקוב (3.4%) שזוכים לתמיכה מועטה וספק אם יישארו במירוץ עד יום הבוחר.

סקר שביעות רצון: רוב מוחלט לא מרוצים מבעיות התחבורה בגבעת שמואל

עוד נשאלו התושבים בסקר לגבי שביעות רצונם מהחיים בעיר. לשאלה אודות מצב התחבורה והפקקים בעיר השיבו רוב מוחלט מהמצביעים כי הם מאוד לא מרוצים (51.1%) או לא מרוצים (28.5%) מהמצב הקיים ורק 7% השיבו שהם מרוצים או מרוצים מאוד (2.2% ו-4.8%, בהתאמה).

בשאלה שעסקה בדעת המצביעים לגבי עומסי הבנייה בגבעת שמואל השיבו 42% שהם מאוד לא מרוצים, 23.3% ענו שהם לא מרוצים, 18.8% ענו שהמצב בעיניהם “סביר” ו-8.5% ענו שהם מרוצים או מאוד מרוצים (7.4%) מהמצב הקיים.

בשאלה שהציפו תושבים רבים בקבוצות הפייסבוק והווטסאפ ועסקה בתחושה האישית של תושבים לכך שהם לא מקבלים תמורה ראויה לארנונה הגבוהה שהם משלמים נשאלו התושבים מה מידת שביעות רצונם מהשירותים שהם מקבלים מהעירייה בתמורה לארנונה אותה הם משלמים וגם פה, לא נרשמה התלהבות יתירה, אם כי מעט פחות קיצונית כש-28.1% מהמשיבים ענו שבעיניהם התמורה “סבירה”. 15% ענו שהם מרוצים ו-11.4% ענו שהם מרוצים מאוד. לעומת זאת 45.6% מהמשיבים ענו שהם מאוד לא מרוצים או לא מרוצים – מספר שווה של מצביעים לשתי האפשרויות.

נציין כי סקר הבחירות של מקומונט גבעת שמואל אינו מתבסס על שיטות סטטיסטיות מדויקות ולפיכך אין להסיק ממנו על עמדות הציבור או דפוסי ההצבעה כפי שיבואו לידי ביטוי בבחירות המוניציפליות שייערכו ב-31.10.23, ובכל אופן, שאלנו גם את התושבים לאיזו רשימת מועמדים יצביעו בבחירות הקרובות.

על פי תוצאות הסקר, שמתבטאות באחוזים ולא במנדטים (סה”כ במועצת העיר גבעת שמואל 15 מנדטים), הסיעה הגדולה ביותר צפויה להיות סיעת גבעת שמואל אחת בראשות יוסף ברודני עם 20.8% כשבצמוד אליה אך מעט מאחור ‘גבעת שמואל מתחדשת’ בראשות גל לנצנר עם 19.5%.

גם פה למקום השלישי מגיעה סיעת יחד של רונית לב עם תמיכה של 14.1%, אחריה הליכוד עם 10.7%, הבית של הציונות הדתית (יעקב ויליאן) – 10.1%, הציונות הדתית (רז שרייבר) – 8.7%, גש מחוברים – 7.4%, הסיעה של מירי אברג’ל – 4.7% והסיעה של משה קייקוב סוגרת את הרשימה עם 4% בלבד.