Site icon מקומונט גבעת שמואל

על מקום, מיקום ומה שביניהם

אנחנו רוצים להיות מסודרים, אבל מאתגר אותנו למצוא לכל פריט את המקום שלו, את המיקום המדויק לו. המרחב הביתי מכיל פריטים רבים מנושאים שונים ולכן צריך להיות מודעים למיקומים הנכונים ולהגדיר אותם. בת אל אליאב על החשיבות של מקום ומיקום.

קודם כל, בואו נדבר קצת על פריטים… כשחברה שלי עברה דירה ורוב הדירה כבר הייתה ארוזה.. היא הייתה בהלם כאשר הבינה שהצליחה להסתדר שבועיים גם במצב שבו רוב הבית ארוז. זאת אומרת, אנחנו לא באמת זקוקים לכל הפריטים במרחב שלנו. באמת שלא.

היום אנחנו חיים ב”דור השפע”. הכל נמצא לנו מול העיניים, נגיש וזמין. אנחנו קונים מכל סוג מספר פריטים, אנחנו מתקשים לבחור מה אנחנו באמת צריכים אז פשוט קונים כמה סוגים.. השפע מתעתע אותנו וכאילו קורא לנו: “תיקנו את זה.. אולי תצטרכו את בעתיד.. למקרה ש…”  המציאות מלמדת אותנו שהארונות- עמוסים, המגירות- עמוסות, הרהיטים מאוכלסים עד הקצה.. והאתגר לארגן ולסדר את הבית נהיה ממש לא פשוט..

הסינון הוא די פשוט.  

הכל עניין של מיקום. צילום באדיבות pixabay

ברב המכר “סוד הקסם היפני” של מארי קונדו (הוצאת “אחוזת בית”, 2016) שהופץ בכ-30 מדינות ונמכר בלמעלה מ-5 מיליון עותקים.  מארי מציגה שם דרך. רציונלית ורגשית ואחד לדעתי, שבה ניתן לדעת האם הפריט שנמצא בביתנו רלוונטי לנו באמת: לבחון האם הוא משמח אותנו באמת? האם הוא מרחיב לנו את הלב? האם הוא מתחבר אלינו פנימה? כי אין ספק שאנחנו קונים פריטים מתוך חיבור אליהם, אבל החיבור נמוג מהר מאוד בצורה טבעית של הרצון להתחדש ולשנות… אבל כשהפריט משמח אותנו באמת, נרצה אותו נוכח בחיינו. הנקודה הכואבת היא הפרידה. בטבעיות שכזו אנחנו מתרצים לעצמנו: “אולי עדיין לא לשחרר אותו? אולי אצטרך אותו בעתיד? אולי ארצה להסתכל בתמונה הזו מתישהוא?” וכך קשה מאוד להחליט. לפעמים מאוד קשה.

אז ההחלטה האמיצה תגיע רק ברגע שנסכים לשחרר ולדעת שאין לנו צורך אמתי ומדויק בפריט הזה. להיות שמחים במה שהפריט שימש אותנו, לנצור בתוכנו את הזיכרונות.. ולהמשיך הלאה. ככל שנדייק יותר, כך נפנה יותר. לאחר הדיוק הזה, נוכל להגדיר.

ניתן למקם לפי מרחבים מותאמים. לדוגמא: משחקים של הילדים בחדר המשחקים, בגדים בחדר הארונות וכדומה. אבל לפעמים המרחב הביתי לא גדול מספיק ולא מאפשר את ההפרדה הזו. לפעמים בארגז מצעים במיטת נוער של הילד, נאכלס מגבות או שמיכות של שאר בני המשפחה. לפעמים בחדר המשחקים נאכלס גם ספרי קריאה. וזה בסדר גמור. אבל העיקר הוא להגדיר. אפילו במילים: “בשידה הזו בחרנו למקם את..” וגם אם המיקום ישתנה, כי החיים הם דינאמיים ומשתנים, נמשיך להגדיר לעצמנו ולהיות מודעים למיקום של כל פריט. כך יהיה לנו קל להתנהל ולהתמצא במרחב.

אין ספק שההגדרות האלו מגדירות גם לעצמנו פנימה. איפה אני נמצא? האם טוב לי היכן שאני נמצא? האם לא עמוס לי בפנים? מה אני צריך לפנות מתוכי כדי להרגיש יותר טוב? ועוד. זהו תהליך עמוק, לא גלוי עד סופו. הוא דורש מאתנו זמן והשקעה, ומודעות, אבל הרווח הוא אינסופי.

תנסו ותראו…
בת-אל אליאב