Site icon מקומונט גבעת שמואל

עניין של זמן

הסגרים הממושכים, העבודה מהבית והריחוק החברתי גרמו לנו כהורים לאבד את תחושת הזמן. כל הימים נראים אותו הדבר, אין סדר יום קבוע והכל מאוד מאוד מבלבל, גם לנו וגם לילדים. לא חסרים פוסטים ברשתות החברתיות שצוחקים על המצב הזה, אבל זו הזדמנות נהדרת ללמד את הילדים מהו זמן ואיך כדי לנצל אותו.

מה זה זמן

האמת היא שאין ממש תשובה לשאלה הזו, מדענים לא מפסיקים לחקור את הנושא. אבל לילדים ניתן להסביר את המושג זמן בפשטות כיחידת מדידה ארוכה או קצרה, הרבה או מעט של פעולות שאנחנו עושים. למשל, אפשר לעשות מקלחת קצרה או אמבטיה ארוכה, אפשר לנסוע הרבה עד שנגיע לסבתא או לנסוע קצת עד שנגיע לסופר.

ככל שגיל הילדים יעלה, נוכל להרחיב את ההסבר על מושג הזמן ולהוסיף שימוש בימים, שעות ודקות.

הסבר על המושג זמן יעזור לנו ולילדים להתמודד עם חוסר הוודאות ולייצר סדר יום ושעות קבועות לפעילות. בדיוק כמו שמקפידים איתם בגן. אז למה לא להקפיד איתם בבית? סדר יום קבוע והבנת מושג הזמן יקל על ההתנהלות בבית – גם שלהם וגם שלכם.

קביעת סדר פעולות יום:

לכל אדם יש סדר פעולות במהלך היום: השכמה והתארגנות, עבודה או לימודים, פעילות אחר הצהריים, התארגנות ערב ושינה. בעיקר אם יש הורים שעובדים מהבית- גדלה החשיבות של סדר יום קבוע, בו ההורים עובדים והילדים מתרגלים להעסיק את עצמם בזמן הזה ולא להפריע להורים- נשמע מופרך אבל אפשרי. ככל שתתמידו יותר על שעות קבועות ולוח זמנים קבוע כך הילדים- בהתאם לגילאים וליכולת ההבנה שלהם כמובן- יתרגלו מהר יותר לשגרה החדשה ויתאימו את עצמם, גם מבחינת זמני ארוחות ושינה.

זמן משחק

ילדי הגן ובית הספר יתקשו להבין את הערך המספרי של דקה, שעה, יום או יממה ולכן כדאי ללמד אותם באמצעות משחקים. הרי ילדים מבינים שזמן הוא משך של פעולה, ארוך או קצר, מהר או לאט ואפשר להשתמש במונחים האלה כדי להסביר להם על זמן.

דורית חרמון. צילום: ניקי טורן סוביק

לדוגמא, תוכלו להכין עם הילדים פסטה, לשים טיימר ולומר להם שכשהטיימר יצלצל הפסטה תהיה מוכנה. בינתיים, תוכלו להציע להם לשחק משחק או לסדר את החדר ואז כשהשעון יצלצל תוכלו לשאול אותם כמה זמן לדעתם עבר – הרבה או קצת? איך זה הרגיש להם? כיף או לא נעים? ככל שתחברו למונח הזמן יותר פעולות ותתארו אותן בצורות שונות, כך הילדים יבינו טוב יותר מהו זמן.

הולכים לגן? תמדדו כמה זמן ארכה ההליכה ותראו לילדים את התוצאה. בחזור מהגן, נסו לרוץ הביתה ושוב תמדדו את התוצאה. תוכלו לשאול את הילדים – מה הרגיש לכם יותר מהר? ריצה או הליכה? איזו פעולה לקחה יותר זמן – הליכה או ריצה? כשתראו להם את התוצאות, הם יוכלו לזהות את המספרים ולהשוות בין קטן לגדול.

ככל שתשלבו יותר זמן משחק, יהיה להם קל יותר להבין מהו זמן.

מה השעה? ואיזה יום היום?

אבל מה עם הגדולים יותר שקצת איבדו תחושת זמן? תלמידי כיתות ו’ עד יב’ עדיין מחלקים את זמנם בין למידה פרונטלית בבית הספר ולמידה ממוסכת דרך הזום. בכוונה בחרתי להשתמש במונח למידה ממוסכת כי מעבר לשימוש הברור במסך המחשב, יש גם מיסוך המאפשר לילדים להיעלם מהשיעורים ולא להתחבר ללמידה מרחוק (בין אם זה לא להתחבר בכלל או להתחבר עם מצלמה כבויה).

כשלילדים, או יותר נכון, למתבגרים אין שגרה קבועה נוצרת תחושת של חוסר יציבות וחוסר ביטחון. וכך המתבגרים, קמים בבוקר ולא יודעים איזה יום היום או מה השעה כי אין סיבה לקום מוקדם ולהתאגן לבית הספר.

צרו שגרה חדשה

הקורונה חוגגת יום הולדת שנה ואם עדיין לא יצרתם שגרה חדשה למשפחה שלכם – הגיע הזמן שתעשו זאת. חשוב לשוחח עם המתבגרים ולהסביר להם את החשיבות של תכנון זמן, ניהול זמן וניצול זמן בצורה יעילה.

צילום: קסניה צ’רניה

צרו איתם שגרה שבועית בהתאם למערכת השעות: השכמה בשעה קבועה בבוקר ולא חצי שעה לפני שהזום מתחיל, החליטו יחד על פעילות גופנית מחוץ לבית (ריצה, רכיבה על אופניים או טיול עם הכלב) תוכלו אפילו להצטרף אליהם (אם אתם עובדים מהבית חילוץ עצמות יהיה אפקטיבי ביותר), למדו אותם מיומנויות חדשות כגון בישול, ניקיון, עריכת קניות בסופר (אלה אולי יתקבלו בהרמת גבה אבל יעצימו את תחושת העצמאות שלהם ותחושת הערך העצמי).

לסיכום, קשה ללמד ילדים מהו מונח הזמן, עם זמן הם לומדים להבין אותו יותר ויותר. הם לומדים על ימי השבוע, על חודשי השנה, על שנים, עשורים ועל אירועים היסטורייים שקרו לפני המון זמן. ככל שנדע להשכיל ולטווח את מושג הזמן בצורה מותאמת לגיל, יהיה קל יותר להעביר את הזמן בצורה נעימה ומהנה.

דורית חרמון הינה מנחת הורים ומדריכת צוותי חינוך. כמו כן יש לה קהילה בפייסבוק של אלפי הורים שמקבלים ממנה טיפים על בסיס יומי.