Site icon מקומונט גבעת שמואל

ערב ראש השנה תשפ”ב: “לצערי, גם בגבעת שמואל יש ילדים רעבים”

ערב ראש השנה אלו ימים שמחים וחגיגיים עבור רוב תושבי גבעת שמואל, אבל עבור חלקם אלו דווקא ימים של דאגה וחשש. לא רבים יודעים, אולי מסרבים להאמין, אבל גם בגבעת שמואל יש משפחות שידן אינה משגת לקניות החג – ואפילו לא לאלו היומיומיות במהלך השנה. מי שנרתם לסייע להן הוא חבר מועצת העיר גל לנצ’נר שהקים ארגון חסד של מאות מתנדבים “כדי שאף אחד לא יפתח מקרר ריק”.

בלי קמפיינים מתוקשרים ובלי פרסום מיוחד צמח בשנה וחצי האחרונות ארגון חסד ענק בגבעת שמואל, עם מאות מתנדבים תושבי הגבעה וכל זאת בניצוחו של חבר המועצה, גל לנצ’נר שדואג למלא מידי שבוע את המקררים של עשרות משפחות רבות בגבעת שמואל שלא מצליחות מסיבות שונות לרכוש את כל צורכן. למעשה, בזכות פעילות החסד של הארגון, זוכים כל שבוע עשרות ילדים בגבעת שמואל לשגרה מבורכת ונצרכת כל כך בתקופה כאוטית שכזו.

“אנשים מתקשים להאמין שבגבעת שמואל יש משפחות במצב כזה, אבל מדובר במשפחות שמוכרות על ידי אגף הרווחה וכבר מקבלות סיוע מעמותות שונות, יחד עם זאת, המצב של המשפחות שמטופלות על ידינו כל כך קשה שהן זקוקות לסיוע נוסף, משמעותי יותר וברמת שבועית. פשוט אין להם אוכל במקרר” מסביר לנו חבר מועצת העיר גל לנצ’נר. “לולא הארגון והסיוע של המתנדבים שלנו, הילדים הללו, שלומדים בבית הספר ובגנים יחד עם הילדים של כולנו, היו הולכים לישון רעבים ומגיעים לכיתה ללא כריך על מנת להשביע את הרעב” לנצ’נר מצביע על עומק הקושי איתו מתמודד הארגון אותו הקים.

“האישה סיפרה שהם לא אכלו פירות כבר חצי שנה”. חבר מועצת העיר גל לנצ’נר.

אנחנו נמצאים במשרד רואי החשבון של לנצ’נר בגבעת שמואל ביום שלישי כשהמשרד כולו עוצר את עבודתו והופך לחמ”ל של ממש. “כל שבוע בימי שלישי המשרד עסוק רק בזה. הרשימות נערמות והתורמים מחכים בתור כדי לקבל את המשימות שלהם לשבוע הקרוב. תושבי גבעת שמואל הם האנשים הכי נדיבים שפגשתי, יש כאן קהילות חזקות שרק מחפשות לעשות חסד. התושבים האכפתיים הם אלו שבזכותם הכל קורה.” מסביר לנצ’נר.

“אף ילד בגבעת שמואל לא יהיה רעב”

“הכל התחיל לפני כשנתיים,” מספר לנו חבר המועצה, גל לנצ’נר, “אימי התקשרה אליי וסיפרה כי ראתה בטלוויזיה אישה המספרת כי לא אכלה פירות מזה כחצי שנה, ידה פשוט אינה משגת. אימי הצדיקה רצתה שאעביר לאותה אישה ארגז פירות טריים שיהיה לה לראש השנה, לכבוד החג. אימי ידעה שאני ביצועיסט וככזה הייתה בטוחה שאחפש את האישה ואגיע אליה עם ארגז פירות טריים במהירות הבזק. הסברתי לאמא שלי שאחרי הכתבה הזאת בטח יש לה בבית כבר כמות פירות שיכולה להאכיל את כל השכונה אבל אמרתי לה שאחשוב על רעיון אחר, שיוכל לעזור במקרים דומים.

כפי שקורה לי ממקרים נקודתיים של תושבים שצריכים עזרה עלה במוחי רעיון לפתרון מערכתי.
עם ישראל במלוא תפארתו מגדיל את תרומותיו ערב החגים ובמיוחד ערב ראש השנה ופסח, אבל עניי ארצנו, וכן, גם עניי גבעת שמואל, רעבים כל השנה ולא רק בחגים ולכן החלטתי לעשות מעשה. לא ייתכן שבגבעת שמואל יחיו זה לצד זה כאלו שיש להם, ברוך ה’, שלל מטעמים ומותרות על שולחן השבת ובאמצע שבוע ובשכנות להם משפחות שלא מסוגלות לרכוש לחם, חלב או ביצים. החלטתי שאעשה מעשה ואתחיל במשפחות רווחה בגבעת שמואל המוכרות לרשויות ויש להם ילדים.”

“אנשים לא מאמינים כשאני מספר להם שגם בגבעת שמואל יש ילדים רעבים”, אילוסטרציה. צילום: pixabay

באותו שלב ניצל לנצ’נר את כוחו כחבר מועצה ופנה על מנת להבין את היקף התופעה ולדעת מה הוא יכול לעשות, שהשירות הציבורי ואפילו ארגוני החסד הקיימים בעיר לא מסוגלים לסייע. “אלו משפחות שאגף הרווחה פשוט לא יכול לסייע להם יותר מכפי שכבר הוא עושה, וגם העמותות הנהדרות שיש כבר לא מצליחות להעמיד את המשפחות האלו על הרגליים ברמה שבועית. הבטחתי לעצמי שהילדים בגבעת שמואל לא ילכו לישון רעבים, בגבעת שמואל לא יהיו כתבות בעיתונים שאין אוכל במקרר”.

מאמצים משפחה – מצטרפים למעגל החסד

“הרעיון די פשוט,” מסביר לנצ’נר בהתלהבות אופיינית, “הרי כל אחד מאיתנו תורם כספים לעמותות וארגונים כאלו ואחרים. אבל לפעמים מקננת בתוכנו המחשבה לאן התרומה הגיעה, או האם נעשה חסד אמיתי בתרומה. בארגון שפתחתי התרומה היא בסלי מזון בלבד, לא בכסף מזומן. התורם מעביר למשפחה סל מזון שהיא ביקשה. מוצרים מסוימים שהם צורכים או צריכים. כל דבר שנכנס למקרר או לארון וצריך לכלכלת הבית.

כל שבוע, המשפחות מעבירות את רשימת החוסרים שיש להם במקרר. בדרך כלל מדובר במוצרים זהים כמו חלב, גבינה, לחם, ביצים ועוף לשבת אבל לפעמים יש גם מוצרים שבשביל אותם המשפחות הם מותרות ולא היו יכולים לרכוש בשום דרך אחרת, מוצרים כמו קורנפלקס, מעדנים וחטיפים לילדים. מוצרים שפשוט נותנים לילדים הרגשה שיש להם כמו לחברים שלהם. הרגשה שהם ילדים רגילים ושאין מחסור כלל.”

ומי קונה את המוצרים?
“לפעמים התורם הולך בעצמו, קונה את סל המזון ומעביר ישירות למשפחה אבל ברוב המקרים המשפחות בכלל לא נפגשות. התורם נכנס לאחד מאתרי הסופר אונליין שיש, מזמין את סל הקניות והמשלוח בדרך לבית המשפחה”.

“המתנדבים מביאים איתם מצרכים בסיסיים ומגלים מקרר ריק”. אילוסטרציה. צילום: פיקסלס

לסיכום המפגש מבקש לנצ’נר לפנות אל כלל תושבי גבעת שמואל. “לארגון החסד קראתי על שם אבי היקר, אלי ז”ל, אשר נפטר ממחלה קשה לפני כשש שנים. ארגון ‘מאמצים משפחה – חסדי אליהו’. אין דבר שישמח אותי יותר מלהגדיל את מעגל החסד ושיצטרפו עוד תורמים רבים כדי שאף ילד בגבעת שמואל לא יירדם רעב או ילך לבית הספר בלי כריך. ובהזדמנות זו ברצוני לאחל שנה טובה ומתוקה לכלל תושבי גבעת שמואל – תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה”.

 

כל התרומות למשפחות במסגרת הארגון מוכרות לצרכי מס וניתן לקבל עבורם קבלה מוכרת לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה.

תושבים המעוניינים לתרום ולהתגייס למאמץ מוזמנים לפנות בפנייה ישירה לחבר המועצה גל לנצ’נר  – 052-3605099