Site icon מקומונט גבעת שמואל

עשרה טיפים להובלה בטוחה

 הובלה של מטען ברכב חייבת להתבצע באופן בטוח בהתאם להגדרות החוק. כמה טיפים מועילים להובלת מטענים ברכב הובלה בהתאם לכללי הבטיחות.

הובלת מטענים ברכבי הובלות מחייבת בכמה כללי בטיחות בסיסיים. ישנן הגדרות קבועות שאותן קבע משרד התחבורה להובלה בטוחה של מטענים. הגדרות אלו כוללות בין השאר את הגדרת תקינות הרכב ואת אופן העמסת המטען. חשוב לפעול בהתאם לכללי הבטיחות כדי למנוע אפשרות של גרימת נזק לכלי הרכב ולמטען.

כיצד לבצע הובלת מטענים בטוחה?

  1. בדיקת הרכב לפני נסיעה – רכבים המשמשים להובלת מטענים נבדקים באופן קבוע בידי קצין תעבורה. לפני כל הובלה יש לבדוק את תקינות הרכב ואת התאמתו להעמסת מטען.
  2. משקל כולל מקסימלי – המשקל הכולל של הרכב והמטען אינו אמור להיות גבוה יותר מהמשקל המורשה בהתאם לרשיון הרכב. אין להטעין משקל מעבר למקסימום שנקבע.
  3. העלאה והורדה של מטענים – על טעינה ופריקה של מטענים להתבצע בעזרת הכלים המתאימים ובאמצעות עובדים מקצועיים המיומנים בהפעלת כלי טעינה (כגון מלגזה או עגורן). בתהליך הטעינה והפריקה יש לבדוק את השפעת המשקל על הרכב ועל הסרנים. כמו כן חשוב לוודא שמשקל המטען אינו גורם לעומס יתר על הדופן האחורית.
  4. חלוקת משקל בזמן ההובלה – לאופן פיזור המטענים ברכב חשיבות בשמירה על הבטיחות, זה מכיוון שחלוקה לא נכונה של המשקל יכולה לגרום להטיית הרכב. יש לפזר את משקל המטען באופן שבו המטען הכבד ימוקם במרכז והמשקל הקל בצדדים כאשר הנחת המטען היא מהשכבה הרחבה יותר לצרה. כדי לפזר מטענים באופן בטיחותי אפשר להעזר בלוחות או במשטחים שמניחים על רצפת הרכב.

    משאית אופניים. צילום עמיעד טאוב

  5. קשירת המטען – במהלך הנסיעה הרכב מבצע סיבובים ובלימות שגורמים לתזוזה של המטען. כדי למנוע תזוזה מסוכנת או נפילה של מטען מהרכב יש לחבר אותו לרכב באמצעות קשירה לרכב, חיבור באמצעות שרשרת או הידוק בחבל מעל החלק העליון. חשוב להתאים את אופן הקשירה לסוג ומשקל המטען כדי לוודא את יציבות הרכב בזמן הנסיעה.
  6. העמסת מטענים מיוחדים – גלילים, מכלי פלסטיק, קורות ומתכות עץ נחשבים למטענים מיוחדים שאותם יש לקשור באופן ספציפי. חשוב לפעול בהתאם להנחיות משרד התחבורה.
  7. בדיקת המטען – יש לעצור מדי פעם את הרכב (בעיקר לאחר סיבוב חד או בלימה) כדי לבדוק את תקינות הקשירה.
  8. ביטוח תכולה – ישנם סוגי מטענים שונים החל בהובלות ביתיות ועד למטענים המובלים למטרות מסחריות. ביטוח המטענים חשוב, אך בדרך כלל ביטוח רכב רגיל אינו מקיף את ביטוח התכולה. לכן רצוי לוודא שהמטען עצמו מבוטח אם בידי חברת ההובלות או על ידי בעלי המטען.
  9. תפזורת, משטחים ומכולות – הובלת מטענים בתפזורת ובמשטחים מחייבת הערכות מיוחדת בשל סוג המטען. הובלה במכולה מחייבת ברכב הנושא ברשיון הובלה שמצויד בהתקנים מיוחדים לנשיאת מכולות
  10. רישיון מוביל להובלת מטען – חשוב לוודא שההובלה מתבצעת בידי מוביל מורשה (מחייב כל מי שמבצע שירות הובלת מטען בכלי רכב שמשקלו הכולל עשרת אלפים קילוגרמים ויותר). להובלת חומרים מסוכנים נדרש רישיון מיוחד.