Site icon מקומונט גבעת שמואל

פוביה אינה עניין של מה בכך למי שחייו משתבשים בגללה

כשאנשים מאבדים שליטה בגלל פחד מוגזם שאינו מובן הם עלולים לצאת מהמסלול הבטוח והקבוע של חייהם, תלוי בפוביה ועד כמה היא קשורה לטריגרים נפוצים בחייהם.

צילום: pixabay

כיצד נראים חייהם של אנשים שלוקים בפוביות מסוימות שנקראות פוביה ספציפית, שמונעת בגלל טריגר מסוים? רבים חשובים שפוביה יכולה להיות רק הפרעה קלה וצדדית בחיים והם אינם יודעים עד כמה היא גורמת לאנשים לעצב את כל חייהם בצלה ובהשפעתה. מה שקורה הוא שישנן פוביות שמשבשות חיים של אנשים עד כדי כך שהם חיים בחרדה מוגזמת וכמעט יומית. זה קורה בעיקר בגלל טריגרים שנמצאים לרוב בסביבת חייהם המוכרת, שאינם מפריעים לאנשים רגילים אבל בהם זה פוגעני באמת.

כיצד פוגעות פוביות בלוקים בהן?

אנחנו מכירים כבר פוביות מוכרות כמו פוביה ממקומות פתוחים שמונעת מהם לצאת מהבית לכל פעילות שהיא, או פוביה מטיסות ולכן כל מהלך הקריירה שלהם עלול לסבול מכך משום שא יוכלו לנסוע לפגישות עבודה או ליהנות מרילוקיישן נחשק. שלא לדבר על חופשות משפחתיות ועל היכולת לנסוע לחופשות במקומות יפים ברחבי העולם שהם תמיד רצו לבקר בהם. אלה הידועות שבהן אבל יש התמודדות עם חרדות שהן ספציפיות לאנשים לפי ההיסטוריה הפרטית שלהם, טראומות וחוויות שנחרטו בהם קשות וגרמו לכך. כמו כן, יש לדעת כי גם מצבים דומים או כאלה שעלולים להיות קרובים לכך יכולים לעורר תגובה קשה של מי שלוקה בכך, ולכן השיבושים נרחבים יותר.

מדוע קשה לחיות עם זה יותר מאשר חושבים?

יכול להיות שלאנשים חסרי פוביות זה נראה מוגזם וקביל בהחלט לחיות כך, אבל המעצור הזה גורם לעיכובים והשהיות נוספים בחיים של אנשים שלוקים בפוביות מסוימות, כך שהם סובלים גם מדימוי עמי נמוך וחוסר ביטחון כללי רק בגלל המחשבה שאם ירשו לעצמם להשתחרר הם עלולים להיתקל ברגע לא צפוי במה שמעורר את הפוביה שלהם ולתקוף אותם כשהם מוקפים אנשים זרים, אנשים שחשוב להם להשאיר עליהם רושם טוב או אנשים שלא היו רוצים להיחשף לפניהם בצורה כזאת. זה הרבה יותר מאי נעימות והפרעות קלות באורח החיים. זה משנה מסלול של חיים כך שהם מתכננים את כל השגרה שלהם בכל תחום כדי להגן על עצמם כמיטב יכולתם.

כיצד מטפלים בפוביות?

יש כמה שיטות שבהן מטפלים בחרדות ובפוביות שונות, בהן גם טיפול תרופתי כאשר זה משבש מאוד את החיים וגורם להתקפים קשים שמלווים בתסמינים גופניים חמורים, כמו חוסר יכולת זמנית לזוז , רעידות, הזעה מוגברת, דפיקות לב ועלייה בלחץ הדם, עילפון ועוד. טיפול בחרדות ללא תרופות כולל טיפול התנהגותי קוגניטיבית שנעשה על ידי מטפל cbt מוסמך שמתמחה בכך. השיטה הקוגניטיבית ההתנהגותית CBT מוכרת כשיטה לצורך טיפול בדיכאון וחרדה על ידי כלים שונים ללא תרופות ותוך כדי מפגשים שבהם מוטלות מטלות שונות שעל המטופל לבצע ולעקוב אחר התקדמותו.

כיצד עובדת שיטת CBT?

זוהי שיטת טיפול בחרדות וכעסים, בין שאר התופעות שהיא מתייחסת אליהן, על ידי שינוי צורת החשיבה של האדם על המציאות. מכיוון שחשיבה מסוימת יוצרת את החרדה בראשו בגלל המצוקה שהוא נקלע אליה והוא מעצים אותה בראשו, הוא גם זה שיכול להפחית את עוצמתה ולהתחיל לשלוט בתסמינים שלה שנובעים מהמצב הרגשי הקיצוני שהגיע אליו. במקרה זה, הפוביות קשורות מאוד להתניות שונות שנוצרות אצל המטופלים כך שהם ממש מצפים לתסמינים ויוצרים אותם כמעט בעצמם במצבים מסוימים, מה שיכול ללמד על כך שיש להם יכולת גדולה לשלוט בהתניה בעזרת הכלים שנותן להם המטפל. כל זה מגביר אצלם את תחושת השליטה גם בתחומים אחרים שאליהן גלשו החרדות.

המאמר נכתב ע״י עפר בר נחום – מטפל בשיטת cbt – 054-6258872