Site icon מקומונט גבעת שמואל

פיצול שטחי האוניברסיטה: בבר אילן משתפים פעולה עם רמת גן

בהנהלת אוניברסיטת בר אילן החליטו “לקחת צד” במחלוקת בין גבעת שמואל לרמת גן בשאלת השיוך המוניציפלי של קמפוס האוניברסיטה ואמש אירחו בקמפוס בר אילן את ישיבת מועצת העיר רמת גן והכריזו שם על תוכנית “רמת-גן בר אילן 2040″ והקמת פארק מדעי משותף להוראה, מחקר וחברות טכנולוגיה”

אוניברסיטת בר-אילן מעוניינת לקדם הקמתו של פארק מדע שיוקם בתחומי האוניברסיטה ויתפרס על שטח של 10,000 מ”ר, בסמוך למתחם הפקולטה להנדסה ובנייני המעונות. מדובר במתחם של עירוב שימושים שיכלול כיתות הוראה, מעבדות מחקר ומתחם לחברות טכנולוגיה שיפעלו בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה. זהר ינון, מנכ”ל אוניברסיטת בר-אילן הכריז על הכוונה במסגרת ישיבת מועצה של העיר רמת גן שהתקיימה באוניברסיטה (דירות להשכרה בגבעת שמואל).

במסמך העקרונות שנקרא “רמת גן -בר אילן 2040” צוינו הפרויקטים הבאים: הקמת פארק ביו טק למדע ורפואה בשיתוף תל השומר, שת”פ תחבורה חכמה בין בר אילן לתל השומר, שת”פ אקדמי עם הספארי ללימודי וטרינריה, הרחבת תכניות הלימודים לתלמידים מצטיינים, שת”פ אקדמי עם בית הספר למשחק בן צבי.

הישיבה התקיימה על רקע המלצת ועדת הגבולות להעביר חלק מהשטחים המניבים של האוניברסיטה לגבעת שמואל, בהיקף 218 דונם. מדובר בחניונים, מעונות הסטודנטים החדשים וכבישים עוקפים.

ראש עיריית רמת גן חותם על הסכם “בר אילן 2040”. צילום: אילן ספירא

שלמה זהר, יו”ר חבר הנאמנים של האוניברסיטה אמר בפתח הישיבה: “מדובר במשפט שלמה מודרני. חילקו את בר-אילן בין שתי רשויות עירוניות מסוכסכות ושתי ועדות תכנון מחוזיות שונות. החלטה הזויה שתפגע כלכלית ואקדמית באחת האוניברסיטאות המובילות בישראל. אוניברסיטה שהפכה למקור גאווה אזורי בעלת השפעה רחבה, משמשת כעת ככלי משחק פוליטי”.

עוד הוסיף זהר כי לדעתו המלצת ועדת הגבולות לוקה בחוסר סבירות קיצונית מאחר והפיצול יפגע קשות ביכולתה של האוניברסיטה להתפתח ומתבסס על עובדות שגויות. “הפיצול מתעלם ומנוגד להמלצות של ועדות ותמוה בעיני שבחרו לפרסם את ההמלצות בעיצומו של משבר הקורונה. העובדה שלא ניתנה לאוניברסיטה זכות התגובה ביחס להמלצה גם היא פגם חמור בעבודת הועדה ואינה עולה בקנה אחד עם הליכי מנהל תקינים” טען זהר (מתנ״ס גבעת שמואל).

ראש עיריית רמת-גן, כרמל שאמה הכהן שניהל את ישיבת המועצה החגיגית אמר: “אנחנו כעיר רוצים להמשיך לטפח ולשתף פעולה עם האוניברסיטה. אנחנו חותמים היום בישיבת מועצה בבר אילן על הצהרת רמת-גן בר אילן 2040, הנושא חשוב לנו ובליבנו והוא חשוב גם ברמה המהותית לעיר.  אנו עובדים בכדי למנוע מהגזרה והכרעת הוועדה לשינוי גבולות במשרד הפנים בנוגע לחלוקת הכנסות ושינוי גבולות של אוניברסיטת בר אילן. יש לנו לא רק היסטוריה משותפת עם האוניברסיטה, ושני המעונות המתקדמים והיפים שיש באקדמיה בישראל.”

מעונות הסטודנטים והשטח היועד עבור הפארק המדעי החדש. צילום: מקומונט גבעת שמואל

שאמה לא הסתפק בטיעון ההיסטורי ודאג גם “לבוא חשבון” עם ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני, שהוביל את מהלך השיוך המוניצפלי של האוניברסיטה לגבעת שמואל. “יש פה משהו שהוא מחייב תשתית רחבה וארוכה כמו העיר רמת-גן ולא יישוב שמנסה להתחזק מהאוניברסיטה ולהיבנות על חשבון האוניברסיטה,” אמר שאמה, והוסיף כי “התהליך הוא פוליטי ואין פה איזה צדק טהור או נוסחא שיש מה לעשות. יש פה תהליך מאוד מורכב שהולך שנים לאחור, שיובילו להשלכות מהותיות על כל אחד מהצדדים”.

נשיא אוניברסיטת בר אילן, פרופ’ אריה צבן שגדל ברמת גן, אמר: “בר-אילן מחוברת לעיר רמת גן ולמוסדות המובילים שלה כמו בית החולים תל השומר. האוניברסיטה נמצאת בצמיחה חסרת תקדים במספר הסטודנטים ובמחקרים פורצי דרך שמשפיעים על החברה, לא נוכל לאפשר שיאטו לנו את הקצב. כל מהלך כזה יפגע ישירות בתחומי הליבה שלנו של מחקר והוראה” (דירות למכירה בגבעת שמואל).