Site icon מקומונט גבעת שמואל

פציעות ברך נפוצות

אנחנו עושים בהן שימוש ביום יום – הרגליים שלנו לוקחות אותנו ממקום למקום ועם השנים הברכיים נשחקות. בין אם בשל הליכות, ספורט, עבודה או גנטיקה, לברך שלנו יכולות להיות לא מעט פציעות ופגיעות כאשר פציעות ברך נחשבות לנפוצות בקרב האוכלוסייה כולה, אך במיוחד בקרב בני הגיל השלישי והספורטאים. אלה יכולות להיות פגיעות שנגרמו בשל נפילה, תאונה או מאמץ גדול מידי שאינו תואם את המצב הגופני. מהן הפגיעות הנפוצות וכיצד ניתן לטפל בהן? כל התשובות בהמשך הכתבה.

קרדיט: CANVA

פציעות ברך נפוצות בגיל השלישי

הגיל השלישי מאופיין בשינויים רבים, גם בכל הנוגע לשינויים במבנה העצם. כאשר קיימים שינויים אלה, הסיכוי לפציעות ברך עולה, כאשר ישנן פציעות נפוצות יותר מאחרות. הדבר יכול להיגרם בשל עודף משקל, אורח חיים יושבני, לחץ, שינוי באורח החיים ומחסור בפעילות גופנית.

ישנן שלוש פציעות הנחשבות לנפוצות יותר בגילאים המתקדמים – שחיקת סחוס, קרע במניסקוס וציסטות במפרק הברך. שחיקת סחוס היא תהליך ניווני במפרקים הנושאים משקל, לכן נראה אותו פעמים רבות בברכיים. מדובר על תופעה שכיחה בקרב מבוגרים, היא גורמת לכאבים ולקושי בהנעת הרגל.

קרע במיניסקוס נחשב לפציעה שכיחה מאוד. בברך יש שני מיניסקוסים, הקרע הוא למעשה פגיעה בשלמות הרקמה במיניסקוס בשל טראומה או חבלה, שחיקה ולעיתים היא תהיה מלווה בפציעות נוספות, למשל של פגיעה בסחוס או בעצם.

ציסטות במפרק הברך, או ציסטה על שם בייקר היא מצב בו נוזל מצטבר מאחורי הברך. אצל מבוגרים נראה פעמים רבות כיצד הציסטה מתפתחת מתוך מצב רפואי אחר, כמו קרע של הסחוס או בדלקת מפרקים.

פציעות ברך נפוצות בקרב ספורטאים

את פציעות הברך בקרב ספורטאים ניתן לחלק לשתי קבוצות פציעות – פציעות בשל שחיקה או פציעות בשל אירוע נקודתי אקוטי. כשמדובר על הגורם השחיקתי, מדובר על תהליך שאורך זמן, לכן נראה את הפציעות בגילאים המבוגרים יותר. כשמדובר על הגורם האקוטי, בדרך כלל יהיה מדובר על מעידה, נפילה, מתיחה בשעת משחק או כל אירוע נקודתי אחר שגורם לפגיעה.

פציעות הספורט הנפוצות בברך הן:

כשמדובר על פציעה ממקור שחיקתי, נראה בעיקר פציעות כמו כאב ממקור פיקתי – כאב בחלקו הקדמי של הברך בעת עלייה במדרגות, חוסר טיפול עלול להוביל לנפילה, דלקת של גיד הפיקה או דלקת של הרצועה האיליו-טיביאלית שמוכרת בעיקר אצל אצנים ורוכבי אופניים.

כשמדובר על פציעה בשל מקרה אקוטי נראה בעיקר מתיחות או קרע של אחת הרצועות, קרע של אחד המיניסקוסים או קרע של אחת הרצועות הצולבות.

דרכי הטיפול השונות בפציעות ברך נפוצות

עוד טרם טיפול בפציעות ספורט יש לבצע אבחון כדי לקבוע את רמת הפגיעה ודרגת הכאב המתלווה אליה. לרוב מבוצעת בדיקת MRI כדי לקבוע את דרגת החומרה, בבדיקה זו ניתן לאבחן פגיעות כמו קרעים במיניסקוס וברצועות ואת דרגתן, כאשר לאבחון מדויק זה ישנו חלק בלתי נפרד מהתאמת הטיפול והצלחתו.

סוגי הטיפול יקבעו בהתאם לאבחון, חבלות קלות מטופלות מקומית בקירור והמתן משכך כאבים. חבלות משמעותיות יותר מחייבות התייחסות אחרת, בחלק מהמקרים פעילות של פיזיותרפיה ושיקום תסייע, לעיתים בליווי טיפול תרופתי, ולעיתים יהיה צורך גם בטיפול כירורגי, אם כי הוא מוצע לאנשים רק לאחר שנכשל הטיפול השמרני יותר.

***המידע הינו כללי ונכון ליום כתיבתו ואין לייחס לו חלופה לייעוץ מקצועי.