Site icon מקומונט גבעת שמואל

פתרונות הצללה ותאורה טבעית בעולם האדריכלות ועיצוב החוץ

הבתים והדירות בהם אנו מתגוררים משתנים ומתפתחים ללא הרף, בין היתר בהתאם למגמות השוררות בתחומים כמו אדריכלות, עיצוב פנים ועיצוב חוץ, הן בארץ והן בעולם. בית חדש אותו מעצבים ובונים כיום מושפע לרוב באופן ממשי על ידי מגמות מרכזיות ובולטות בתחומים כמו אדריכלות ועיצוב חוץ, כך שמעניין לפנות למתרחש בתחומים אלו על מנת לנסות ולהבין מדוע ניתן למצוא ביותר ויותר בתים ודירות חדשות אלמנטים מסוימים אשר לא בהכרח היו כל כך נפוצים לפני עשר, עשרים או שלושים שנים.

שני מקרים מעניינים לבחינה הם פתרונות הצללה מצד אחד, ופתרונות תאורה טבעית בפנים הבית, מצד שני –

פרגולות אלומיניום למרפסת ולגינה – פתרונות ההצללה הנחשבים ביותר כיום

בתחום פתרונות ההצללה אנו עדים לעלייתן המטאורית כמעט של פרגולות אלומיניום במהלך העשור או שניים האחרונים. בעוד בעבר נהוג היה למצוא במרבית הבתים והגינות בישראל פרגולות מעץ או פתרונות הצללה ניידים ונפתחים, כיום יותר ויותר אדריכלים, מעצבים ובעלי בתים בוחרים בפרגולות אלומיניום לחצר או לגינת הבית, כמו גם עבור המרפסת (מה שרלבנטי גם עבור דירות בבנייני מגורים).

פרגולות אלומיניום הפכו פופולאריות ודומיננטיות כל כך בשוק פתרונות ההצללה בעולם בשנים האחרונות, בעיקר בזכות התכונות הטבעיות של האלומיניום – מתכת חזקה, עמידה ובלתי מחלידה מצד אחד, וקלת משקל מצד שני. מכיוון שפתרונות הצללה במרפסות וחצרות בתים בישראל סופגות אינספור ימים של שמש יוקדת בישראל, כמו גם לא מעט לחות, גשמים ושאר משקעים ופגעי מזג אוויר, הצורך האקוטי בחומר חזק ועמיד לאורך זמן מעמיד דרישה לפרגולות מסוג חדש, אשר יחליפו בסופו של דבר את פרגולות העץ המוכרות והנפוצות אשר מתבלות ונהרסות לאחר מספר שנים בחוץ. פרגולות אלומיניום מהוות כאמור את המענה המושלם לצורך זה, ומכאן מקור הפופולאריות העצומה שלהן בשנים האחרונות.

תאורה טבעית בפנים הבית – סקיילייט

פתרונות הצללה ותאורה טבעית. תמונה: skyroof

דוגמה שנייה ומסקרנת לא פחות למגמות המלהיבות המתרחשות בתחומים כמו אדריכלות ועיצוב פנים נוגעת לנושא התאורה, וספציפית תאורה טבעית (אור השמש). האלמנט בו נעסוק כאן, המכונה בארץ – סקיילייט, הוא למעשה פתרון המביא את התאורה הטבעית שמספקת לנו השמש, אל תוך הבית או המבנה המדובר.

סקיילייט הוא מה שחלקנו מכירים בתור חלון גג, או גג זכוכית. הכוונה היא לחלון הממוקם בגג המבנה, ובכך מספק קו ראייה ישיר אל השמיים או אל הנוף הנשקף מזווית זו (למשל – עצים וצמחייה במבנים המוקמים בתוך חורשה או גינה עשירה בצמחייה).

למעשה, כולנו נתקלנו כבר לא פעם בסקיילייט מסוג זה או אחר – ברבים ממרכזי הקניות המובילים בישראל ניתן להרים את הראש מעלה ולמצוא חלון גג גדול ומרהיב, דוגמת קניון עזריאלי בתל אביב שם הגג כולו הוא למעשה סקיילייט אחד גדול, ממנו נשקף הנוף המרהיב של מגדלי עזריאלי, מלמטה.

אך כיום, סקיילייט מסוג זה או אחר כבר מזמן אינו נחלתם הבלעדית של מבנים גדולים וגרנדיוזיים דוגמת מרכזי קניות מעוצבים, ולמרות שניתן למצוא אותו באינספור מבנים ציבוריים רחבי ידיים, מוסדות וכו’, הסקיילייט עשה דרכו גם אל השוק הפרטי – באינספור בתים פרטיים מתקינים כיום סקיילייט בגג המבנה, מכמה סיבות מרכזיות –

סיבה ראשונה היא כמובן אסתטיקה – חלון גג מעוצב הוא אלמנט מרהיב בכל בית או מבנה.

סיבה נוספת ומרכזית לא פחות היא הכנסה של אור שמש טבעי לפנים המבנה. זה מאיר את הבית כולו וחוסך בתצרוכת האנרגיה של הבית, שכן כך נחסך הצורך בחלק גדול מהתאורה, לפחות בשעות היום.

לסיכום, פרגולות אלומיניום וסקיילייט הם שני אלמנטים מסקרנים ומרכזיים בעולם עיצוב הפנים והחוץ בכיום, בישראל ובעולם הרחב כולו. אלמנטים אלו מסמלים את הכיוונים המסקרנים אליהם מתקדמים תחומים יצירתיים ופרקטיים כאחד דוגמת אדריכלות ועיצוב.

היכנסו לאתר סקיירופ וצפו במגוון פתרונות הצללה בהתאמה אישית.