Site icon מקומונט גבעת שמואל

ראש העיר ברודני בראיון מיוחד: “גם בשנה הבאה נמשיך לפעול בכל המישורים על מנת שאיכות החיים בגבעת שמואל תמשיך לצמוח”

עבור רבים מתושבי גבעת שמואל, העיר היא הרבה יותר ממקום מגורים – היא קהילה, היא משפחה והיא חברים. מסיבה זו, לתושבי גבעת שמואל כל כך אכפת מהעיר שלהם – מהחינוך בה, מהתשתיות, ממוסדות התרבות וכן – גם מהפקקים. לרגל השנה החדשה שבפתח, פגש עורך מקומונט גבעת שמואל אביחי טבק את ראש העיר יוסי ברודני לשיחה פתוחה וכנה על גבעת שמואל: על העיר, העירייה ועל כל מה שטוב בגבעה – וגם קצת על מה שעדיין דורש שינוי.

שלום לראש עיריית גבעת שמואל, מר יוסי ברודני.

שלום רב.

אנחנו עומדים בפתחה של שנה חדשה, אבל זה גם סיכום של שנה שחלפה. לפני שנה בדיוק, באוקטובר, נבחרת בבחירות המקומיות לקדנציה שלישית, אחרי 10 שנים מוצלחות מאוד בתפקיד, עם רוב מוחץ. עברה שנה – אילו מההבטחות שלך אתה יכול להגיד לנו היום שהתמלאו ומה התוכניות שלך להמשך השנה והקדנציה?

קודם כל, לא סתם קדנציה היא 5 שנים, וקשה למדוד עשיה בטווחים של שנה וגם לא שנתיים. אני לא חושב שכ”כ הצהרתי הצהרות במהלך הקמפיין אלא בעיקר אמרתי לתושבים – “תראו מה עשיתי ב-10 השנים האחרונות – זה מה שנמשיך גם הלאה” והתושבים בחרו בהתאם.

זה לא סוד שאני ממשיך ומקדם את עניין חיבור אוניברסיטת בר אילן לגבעת שמואל. התהליך כבר היה כמעט בסוף דרכו, הוועדה של משרד הפנים סיימה את עבודתה עם ההמלצות על האיחוד אבל כרגע אין ממשלה פעילה כבר כמעט שנה וזה קצת תוקע את ההתקדמות – אבל אנחנו נמשיך לעבוד על כך.

בשאר התחומים אנחנו ממשיכים עם התוכניות שעבדנו עליהם גם ב-10 השנים הקודמות: קידום החינוך והרווחה בעיר ופיתוח התשתיות. העיר ברוך ה’ גדלה ואנחנו שמים עכשיו עוד יותר דגש על השירות לתושב. הגדלנו את המוקד העירוני, שאני חושב שעושה עבודה טובה מאוד – גם אם תמיד יש מקום לשיפור כמובן.

אנחנו בנינו וממשיכים לבנות פארקים ומוסדות ציבור נוספים. רק לאחרונה חנכנו את “הבית על הגבעה”, בית תשושים שלא היה פה עד היום ואני רואה בזה זכות גדולה, מועדון לניצולי שואה, “הבית הירוק” בצפון העיר, הבית השקוף ברמת הדר, עכשיו אנחנו גם בונים מקווה גברים ונשים נוסף ברמת ההדר בהתאם לביקוש ולצורך שעלה מהתושבים. בנוסף אנחנו בונים אולם ספורט עירוני נוסף עם אודיטוריום סמוך לשכונה חדשה שנבנית בדרום העיר, וכמובן שלא שוכחים גם את המבנים הקיימים כשרק עכשיו, בקיץ, סיימנו שיפוץ יסודי של בי”ס בן גוריון והפכנו אותו למודרני וחדש.

מתקני השעשועים החדשים שהוקמו בפארק הדרומי – בקרוב הפתיחה. צילום: דוברות העירייה

כמובן, תוכניות העבודה שלנו ממשיכות קדימה ואנחנו הולכים להקים פה בית ספר לחינוך מיוחד ואני מאוד גאה בו. אני גם שמח שחברי המועצה שיתפו פעולה בדבר הזה ונתנו יד לקידום הפרוייקט – הוא מאוד חשוב. כבר אחרי החגים נתחיל בישיבת התנעה והגשת הפרוגרמה למשרד החינוך, בתקווה שעוד שנתיים בית הספר כבר יתחיל לפעול.

יש לנו עוד תוכניות להקמת בי”ס יסודי נוסף וגם הצלחנו להגיע לאישורים סופיים לפינוי בינוי בשכונת גיורא ואני רוצה להאמין שכבר בשנה הבאה יתחילו שם בעבודות.

הזכרת את פיתוח השכונה הדרומית. אני מבין שכבר מתוכננים גני ילדים ובתי ספר חדשים בשכונה וזה בהחלט יפה לראות שיש תכנון וגם ביצוע מקדם. יחד עם זאת, מה עם מוסדות ציבור נוספים? שלוחת מתנ”ס, מרכז תרבות וגם בתי כנסת לאוכלוסייה הדתית שצפויה להתאכלס בשכונה – מה התוכנית?

ראשית, עד שהשכונה תתאכלס לא נדע מי יגור בה ואישית, אני הייתי רוצה לראות אותה שכונה מעורבת מאוד ואוכלוסייה חילונית גדולה שמגיעה אליה.

העיר גבעת שמואל נערכת עם שטחים חומים למבני ציבור מכל הסוגים – בתי ספר, גנים, ספריות, מוסדות ציבור שונים וכן, גם בתי כנסת. במידה ונידרש, בשביל זה יש עתודות קרקע. חשוב לי להדגיש שגם עשינו שינוי ואנחנו כבר לא מקצים קרקעות לבתי כנסת אלא מאפשרים הקמתם כחלק ממבני ציבור קיימים לדוגמא כקומה שנייה מעל גני ילדים וכדו’, כך שיש ניצול כפול של קרקע לטובת הצרכים.

הזכרת את עידוד גידול האוכלוסייה החילונית בגבעת שמואל, בעבר נעשה קמפיין חוצות לטובת העניין – מה העירייה עושה היום בשביל לעודד משפחות חילוניות להישאר ואף להגר אל תוך גבעת שמואל?

הקמפיין שלנו היום הוא המעשים שאנחנו עושים בעיר. הקמנו את התיכון הממלכתי, שיהווה אבן שואבת לאוכלוסייה חילונית חזקה, שמשקיעים בו הרבה תקציבים והרבה מחשבה. השנה פתחנו בחינוך הממלכתי כיתה נוספת המהווה גידול מבורך והייתי רוצה לראות שהוא ימשיך ככה.

בסופו של דבר אנשים שחושבים על מקום מגורים מחפשים איכות חיים. הם בודקים אם מערכת החינוך ברמה טובה, האם יש תנועות נוער איכותיות, מתנ”ס פעיל ומגוון – הם בודקים מה העיר יכולה לתת להם. בגבעת שמואל מערכת החינוך נמצאת בצמרת – בלמידה, בהתנדבות ובתרבות. השירותים הסביבתיים שאנחנו נותנים הם הטובים ביותר ואני מקווה שכולם רואים את זה וימצאו את גבעת שמואל כמקום הטוב ביותר לגור בו – גם לדתיים וגם לחילונים.

הזכרת את התיכון החילוני ואת מוסדות החינוך האיכותיים בעיר ואי אפשר שלא להתייחס למאבק שניהלו לפני כשנתיים מספר הורים סביב נושא הלימודים במוסדות חינוך מחוץ לעיר – מדוע אתה מתנגד כל כך לעניין?

אנחנו פה בעירייה דואגים קודם לעיר גבעת שמואל. ולכן אני רוצה שילדי גבעת שמואל ילמדו בעיר. בסופו של דבר, רק מי שלומד בעיר יכול לקחת חלק בפעילויות השילוב שנעשות בעיר – אם זה התנדבות במועדון הגמלאים, שיתופי פעולה עם גני הילדים, צביעת דירות לתושבים בשיתוף מחלקת הרווחה ועוד כהנה וכהנה אירועים במהלך השנה.

בסופו של דבר ילד שלא לומד בעיר מגוריו – יש בזה חיסרון. גם לילד וגם לעיר עצמה.

“התיכון הממלכתי מהווה אבן שואבת לאוכלוסייה חילונית חזקה” צילום: עיריית גבעת שמואל

בשביל כל הפיתוח וההשקעה שאתה מדבר עליהם צריך הרבה כסף. כשנבחרת לראשונה, הצהרת על כך ש”גבעת שמואל תהיה רמת החייל” מבחינת עסקים. אכן, יש התפתחות ותוספת עסקים, שמוסיפים גם לאיכות החיים ולארנונה העירונית. האם יש תוכנית לפיתוח אזור תעסוקה משמעותי יותר?

אנחנו אישרנו בשנה האחרונה תוכנית מתאר כוללנית לעיר שכוללת בתוכה כ-900 אלף מ”ר של משרדים ומסחר. כבר היום, קצת יותר מ-30% מהכנסות העירייה מגיעות מעסקים ואנחנו כמובן רוצים להעלות את המספרים ולהגיע ל-50-50 אפילו 60% ארנונה עירונית מעסקים.

בצפון העיר כבר נבנה בניין משרדים אחד ויש עוד 3-4 בניינים שכבר בהליכי תכנון מתקדמים. גם אם בסופו של  דבר לא יהיה לנו 900 אלף של מסחר אלא רק חצי מזה – זה עדיין תוספת משמעותית שתאפשר לנו לשפר עוד את השירות לתושבים וגם להקל מהם עוד מנטל הארנונה, דבר שכבר היום אנחנו פועלים בכיוון כמה שאפשר.

תוספת אוכלוסייה גדולה בשכונות החדשות, ותוספת עסקים ומסחר, אם אכן מתוכננים כאלה, יביאו איתם עוד תושבים ועוד תנועה שבלאו הכי די צפופה ברחובות הראשיים של גבעת שמואל, במיוחד בשעות הבוקר ואחה”צ. אילו תכניות יש לעירייה לפתרון הבעיה?

אני מוכרח לומר שאני שומע את הפניות בנושא מהתושבים כל הזמן, אבל חשוב לזכור שאנחנו חלק מרכזי ממטרופולין תל אביב. הרכבים שיוצאים מגבעת שמואל בסופו של דבר מגיעים לאותם נתיבי תחבורה צפופים ופקוקים של כביש גהה, 471, רחוב ז’בוטינסקי וכו’ וחייבים להבין שהפתרון הוא לא פתרון של עוד אספלט – כי המצב רק ילך ויחמיר.

הפתרון האמיתי הוא הסעת ההמונים. הרכבות הקלות, המטרו ומערכת ההסעות הציבורית.

האכלוס בשכונות החדשות עוד לא ממש התחיל והוא יהיה הדרגתי. כבר ב-2025 אמורה לעבור כאן הרכבת הקלה בקו הסגול, ב-2026 גם הקו האדום. המטרו שמדברים עליו גם יגיע לקראת סוף העשור הבא.

נכון, אני לא מתעלם מכך שהמצב היום הוא לא פשוט, אבל זה המחיר של המגורים באזור המרכז. מי שגר בפתח תקווה ויוצא לתל אביב יושב הרבה יותר זמן בפקקים. באופן יחסי, המצב בגבעת שמואל טוב.

אני באופן אישי יוצא בכל יום ראשון בבוקר לדיונים בוועדה המחוזית לתכנון ובניה ברמלה ולוקח לי לצאת מגבעת שמואל לבר אילן 5-7 דקות אבל משם רק להתחבר לכביש 4 לוקח לי 20 דקות וזה לא בגלל גבעת שמואל. זה המצב בכל האזור.

הרכבת הקלה היא הפתרון גם בעינייך, לפי התכניות היא תעבור בגבעת שמואל – אבל איפה היא תעבור?

הקו הסגול נכון לרגע זה עוצר בתחנה האחרונה שלו סמוך לאוניברסיטת בר אילן. אבל חשוב לי להדגיש שבכל תכנון של מערך התחבורה הציבורית והרכבת הקלה יופעלו גם שאטלים מכל המרחב הסובב את התחנה שיביאו את התושבים אליה. התכנית בנויה כמו קורי עכביש שהתחנות הן רק הנקודה המרכזית שבהן.

בשלב השני, הרכבת תעבור גם בתוך גבעת שמואל עד לפתח תקווה כשישנן שתי אופציות, אחת דרך רחוב אורי צבי גרינברג, סמוך לפארק רמון, והשניה ברחוב יצחק שמיר בשכונה הדרומית. מי יקרה בעוד 8-10 שנים? אני לא יודע להעריך עכשיו, אבל אני מעריך שכשהרכבת הקלה כבר תהיה עובדה קיימת ומוכרת, גם התושבים יפחדו פחות משינויים ויקבלו אותה.

“זו דעתנו ואני מקווה שהיא נשמעת”, ראש העיר ברודני. צילום: אביחי טבק

ומה העדפה של העירייה? איפה הרכבת תעבור?

משרד התחבורה ונת”ע רוצים שהרכבת תעבור ברחוב אצ”ג וזבולון המר והם די מקבעים את זה לשם. חברי המועצה ואני קיבלנו החלטה שאנחנו מעדיפים שזה יהיה ברחוב יצחק שמיר וכך גם פעלנו, אבל זו דעתנו ואני מקווה שהיא נשמעת ואני מקווה שהיא גם תתקבל – אך לא בטוח שכך יקרה.

אנחנו עומדים חודש אחרי פתיחת שנת הלימודים, וזיכרון השביתה בבית הספר מורשת נריה עוד טרי. מה אפשר ללמוד מהסיפור?

מדובר היה במקרה מורכב מאוד שאני לא מעוניין להרחיב עליו באופן ספציפי. המורים והמנהלים הם אנשי משרד החינוך ולעירייה ולתושבים אין “אמירה” בנושא. איפה שזה עובד כמו שצריך, אז הכל טוב – אבל צריך להימצא הפתרון איך גם לעירייה יש חלק בקבלת ההחלטות. אולי אם יעוגן בנהלים ובחוזרי מנכ”ל שדעת אחוז משמעותי מההורים, כפי שהיה במקרה הנוכחי, צריכה להוות גורם משפיע ומכריע אולי יינתן פתח לפתרון בעיות דומות בעתיד – לא רק בגבעת שמואל, אלא בכל הארץ, כי זו בעיה כללית של מערכת החינוך.

לסיכום, מה תאחל לתושבים ולעיר לשנה הקרובה?

אני רוצה לאחל שנה טובה לכל תושבי גבעת שמואל. שיהיו לנו הרבה דברים טובים יחד, הרבה אירועים והרבה שמחות. אני מאחל לנו שהעיר תמשיך לפרוח ולשגשג ואנחנו פה בעירייה, עם כל העובדים המסורים, נעשה הכל שאיכות החיים של התושבים תשתפר ותעלה עוד.

מקווה שנהיה כמה שיותר מאוחדים, ולא אחידים, ואם יש מי שנפגע מהחלטות העירייה או ראש העיר אז כמובן שידע שלא היו כל כוונות אישיות ועל כך אני מבקש סליחה מאותם אנשים.

השנה גבעת שמואל מציינת 70 שנה להכרזתה כעיר ואנחנו מאוד גאים על כך ועל הדרך שעשינו במהלך השנים ושרק נמשיך ככה. שנה טובה.

תודה רבה ושנה טובה גם לך, ראש העיר