Site icon מקומונט גבעת שמואל

רגיש מדי – התנהלות יומיומית עם עור רגיש

התנהלות עם עור רגיש יכולה להיות דבר מאתגר, הדורש שגרת טיפול אישית ודורשת. אך אנשים רבים נוטים להסתבך בשלב האבחון, הרבה לפני שלב ההתנהלות.

תופעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בצורות שונות ובדרגות חומרה שונות, ועל כן ישנם מקרים רבים בהם אנשים חיים שנים רבות עם התופעה אך לא מקדישים לכך תשומת לב ולעיתים מחמירים את מצבם. בנוסף, רבים חושבים כי עור רגיש הינו פונקציה של צבע העור, ובעלי עור כהה לא יכולים לפתח רגישויות. זוהי טעות אשר יכולה לגרום לחוסר אבחון וכתוצאה מכך לתסכול רב בקרב אנשים כהי עור. אז איך בשלב הראשון מאבחנים עור רגיש, ולאחר מכן מתנהלים עמו בשלום?

מהו עור רגיש

חשוב לדעת כי עור רגיש הינו תופעה דרמטולוגית רפואית, אך גם יכול להתבטא ברמות שונות אף כאשר הרופא לא מאשר אבחון מסוים. לכן, קודם כל רצוי להקשיב לגוף ולעור שלנו, ולפי זה לפתח אבחון ראשוני עצמי.

לאחר מכן כדאי ללכת להיוועץ ברופא על מנת לקבל חוות דעת מקצועית, אך גם אם לא יינתנו לכם המלצות מסוימות ולא תקבלו אבחון מסודר, אין זה אומר שהעור שלכם לא רגיש, ושאינכם צריכים לטפל בו באופן מיוחד.

רבים חושבים כי עור רגיש ועור אטופי, כלומר עור הסובל מאסתמה של העור (אטופיק דרמטיטיס), הינן תופעות מקבילות לחלוטין, וכל עוד אין תסמינים המאפיינים את העור האטופי, אין צורך להתייחס לעור באופן אחר.

אך יש להבדיל בין שתי התופעות. אמנם אסתמה של העור היא אכן סוג של רגישות בעור, המתבטאת בפריחות וגירודים, אך היא אינה בעיית העור היחידה, ועור רגיש יכול להתבטא באופנים נוספים כגון אדמומיות ללא גירודים, הופעת פצעונים פתאומית וכדומה.

צילום: אנדריאה פיקאודיו

כיצד להתנהל עם עור רגיש בפנים?

בהתמודדות עם עור רגיש, יש להקפיד על שמירה על לחותו וסיוע בשימור שכבת ההגנה שלו, אשר לרוב פגם בה הוא הגורם לרגישות. לכן מומלץ לצמצמם ככל הניתן את המגע עם מים. בנוסף, חשוב להגן על העור מפני השמש בעזרת כמות מספקת של קרם הגנה.

גם בנוגע לאיפור מומלץ להפחית בכמויות על מנת לא להעמיס על העור ולאלץ אותנו לבצע הסרת איפור רבת שלבים ושטיפות אשר מייבשת את העור. אם קשה לך לנקוט בצעד הזה, אפשר לחפש סדנת איפור, ולקבל שם טיפים פרקטיים מבעלי מקצוע.

במקביל לצעדים המניעתיים, יש לעשות צעדים פוזיטיביים על מנת להעניק לעור את הלחות הנדרשת לו. לשם כך יש למצוא את התכשירים המתאימים לעור הספציפי שלכם, ומומלץ להשתמש בשיטת ניסוי וטעייה, במקביל להתייעצות עם רופא עור. לכל אחד מאיתנו יש עור אחר המגיב אחרת לחומרים שונים, ולכן יש לנסות כל תכשיר על מנת להבין את ההשפעה שלו על העור שלנו.

ומה נעשה עם עור רגיש בגוף?

הטיפול בעור הרגיש שבגוף בבסיסו דומה להתמודדות עמו באזור הפנים, בהבדלים קטנים. הפנים שלנו הם אזור רגיש מטבעו, ולכן הוא נוטה ליותר גירויים ורגישויות. בעקבות כך, הוא דורש טיפול עדין יותר מאשר הטיפול בגוף, אשר בו ניתן להשתמש בתכשירים אגרסיביים יותר מבחינת החומרים הפעילים.