Site icon מקומונט גבעת שמואל

רגע לפני הקריסה? גבעת שמואל נבחרה לפיילוט של פינוי־בינוי במימון המדינה

שיכון גיורא. חיכה זמן רב לתהליך ההתחדשות. צילום: מקומונט גבעת שמואל

על פי הפרסום אמש באתר כלכליסט, במסגרת הפיילוט המדינה תשווק קרקע בירושלים, רחובות, גבעת שמואל ולוד, ומרבית התמורה תשמש למיזמי התחדשות נעדרי כדאיות כלכלית. בעוד כחצי שנה הפיילוט יורחב לכל הארץ.

בשבועות הקרובים תפרסם רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) ארבעה מכרזים לבניית מאוד יחידות דיור, מהן גם 1,240 דירות שייבנו בגבעת שמואל, כשמתוכן כ-170 דירות, כך על פי ההערכות, ישמשו לסבסוד חלקי של מיזמי פינוי־בינוי שעד עתה לא קודמו בגלל חוסר כדאיות כלכלית – כשבגבעת שמואל מדובר בשלושה מתחמי פינוי בינוי בשכונת גיורא. את הפיילוט מובילה הרשות להתחדשות עירונית.

שכונת גיורא. צילום: כתב מקומונט גבעת שמואל

בערים שנבחרו – גבעת שמואל, לוד, רחובות וירושלים –  ישנם מגרשים פנויים שאותם תשווק המדינה ליזמים עבור בנייה למגורים, וההכנסות ממכירת הקרקע ליזמים יועברו בתוך שלושה חודשים לרשות להתחדשות עירונית, בניכוי 20% מהתמורה ובניכוי הוצאות פיתוח וחלף היטל השבחה. בשלב הבא הרשות להתחדשות תפרסם קול קורא לבחירת יזמים שיקבלו סיוע כספי לקידום פרויקטים של פינוי־בינוי. הרשות תפנה רק ליזמים הפועלים בארבע הערים שבפיילוט, והמימון יינתן רק לפרויקטים בשכונות שבהן ידוע כי מחירי הדירות נמוכים, וכוחות השוק לבדם לא מאפשרים את מימוש הפרויקטים.

ההחלטה למי להעניק את הסיוע ומה יהיה סכום הסיוע תתבסס על שורה של קריטריונים, ובהם מידת בשלות התוכנית, שיעור הדיירים שחתמו על הסכמים מחייבים עם היזמים וכמובן מספר הדירות בתוכנית והסכום שנחוץ ליזמים כדי להפוך את הפרויקט לרווחי (יד שנייה דירות למכירה בגבעת שמואל).

לדברי מנכ”ל רמ”י ינקי קוינט, “המהלך בעל תועלת כפולה, שחרור הקרקע המשלימה מחד והשימוש בתמורות לאיזון פרויקטים מאידך” ומנכ”ל משרד השיכון אביעד פרידמן הוסיף: “אחרי שנים שקרקע משלימה לא העלתה את הכדאיות הכלכלית לביצוע פרויקטים של התחדשות עירונית בכל רחבי הארץ, חשיבה יצירתית הובילה לפתרון”.

מנהל הרשות להתחדשות עירונית, אלעזר במברגר. “תוצאות הפיילוט יאפשרו להיערך ליישום מודל ארוך טווח בערים שבהן ערך הקרקע אינו גבוה”.

מנהל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית אלעזר במברגר הסביר כי “התנעת הפיילוט היא הישג משמעותי עבור ההתחדשות העירונית בכלל, ועבור הפריפריה החברתית והגאוגרפית של ישראל בפרט. תוצאות הפיילוט יאפשרו להיערך ליישום מודל ארוך טווח בערים שבהן ערך הקרקע אינו גבוה”.

יש לציין כי הצורך בהאצת הליכי פינוי־בינוי התברר בין השאר בחודש האחרון עם קריסתו של בניין בחולון ופינויים של בניינים בערים נוספות ונראה שעתה מזדרזים הגופים השונים לפעול על מנת לקדם את התוכניות השונות שהיו תקועות שנים, פעמים רבות מתוך ניסיון לחסוך או להגיע לפתרון מיטבי, אבל תוך ויתור על העקרון המשמעותי לשמו נהגו תוכניות התמ”א השונות – חיזוק והחלפת מבנים ישנים המהווים סכנה ליושביהם.

לוח דירות להשכרה בגבעת שמואל – דירות להשכרה בגבעת שמואל.