Site icon מקומונט גבעת שמואל

ריאליטי בגני תקווה: ברודני השתתף בפאנל “עיר או מועצה”

השבוע השתתף ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני, בכנס ראשון מסוגו בגני תקווה השכנה בו קיבלו התושבים הסברים על ההבדלים בין מועצה לעיר. במהלך השבוע הקרוב יצביעו התושבים דרך אפליקציה מיוחדת וישפיעו בהכרעת הנושא

כנס תושבים בנושא המעבר בין מועצה לעיר התקיים השבוע בגני תקווה ואפשר לתושבים, גם אלו הנמצאים באולם וגם בלייב בפייסבוק, להצביע ולהשפיע על ההחלטה האם להפוך לעיר או להישאר מועצה. במסגרת הכנס התקיים פאנל בכירים בנושא תוך עמידה על יתרונותיו וחסרונותיו של מעבר המועצה המקומית לעיר. בפאנל השתתפו: ראש המועצה המקומית גני תקווה, ליזי דלריצ’ה, ראש עיריית גבעת שמואל, יוסי ברודני, ראש מועצת שוהם, גיל ליבנה, ראש עיריית ראש העין לשעבר ויור הוועדה לתכנון אסטרטגי לשעבר, משה סיני ומנכלית עיריית רעננה, מיכל נגרי.

המעבר ממועצה מקומית לעיר הוא רגע משמעותי וגורלי בחייו של ישוב. לרוב, מהלך זה לרוב נכפה על תושבי הישוב על ידי משרד הפנים והגורמים המפקחים. במועצה המקומית גני תקווה, העומדת בדיוק בצומת זו החליטו לקיים משאל ציבורי אשר ישפיע על תוצאות המלצת הנהגת המועצה.

ברודני בכנס “ממועצה לעיר” בגני תקווה. צילום: יחצ

ההבדלים בין עיר לבין מועצה מקומית משפיעים כמעט בכל תחום ובעיקר בנושא הניהול הארגוני. לדוגמה- במועצה מקומית היועץ המשפטי ומבקר הרשות יכול להיות במשרה חלקית או כקבלן חיצוני, לעומת זאת בעיר – עליהם להיות בעלי תפקידים בתוך הרשות.

רגולציה ובירוקרטיה בהליכים גדולים – בתור מועצה עלינו להעביר אישור לפרויקטים רבים תוך סיבוך בבירוקרטיה רבה דרך משרד הפנים ומשרדי הממשלה האחרים, באם נהפוך לעיר – הרשות תקבל עצמאות גדולה יותר ותוכל לנהל תהליכים רבים בעצמה, יופחת ההליך הבירוקרטי והתושבים יזכו ליהנות מפרויקטים בתפוקה מהירה יותר.

מצד שני, אחד מהדברים עליהם מעידות רשויות רבות שהפכו לעיר או החליטו להישאר רשות מקומית הוא עניין הקהילתיות. במועצות מקומיות ישנה תחושה של “קיבוץ” – קהילה מגובשת יותר וזאת לעומת ערים שבהן גדלה תחושת ה”סוליסטיות” והניכור החברתי (כל אדם לעצמו). אחד הדברים המדהימים בגני תקווה כיום זו הקהילה, אנשים המחוברים זה לזה כחברה משתפת ואחידה, וישנו חשש כי הדבר הזה יאבד בהליך של מעבר לעיר.

מיכל נגרי, מנכ”לית עיריית רעננה: “רעננה קולטת היום את אחוז העולים החדשים הגבוה ביותר בארץ” ** משה סיני, לשעבר ראש עיריית ראש העין ויו”ר הוועדה האסטרטגית: “בשנת 1945 80% מהאזרחים יגורו בערים לעומת 50% היום ו 2% בלבד בעבר הרחוק. היום רשות נבחנת בכמות התושבים הנשארים ואלו הבוחרים לעזוב”

ליזי דלריצ’ה התייחסה לתמורות הרבות שחלו בישוב בשנים אחרונות ועל החשיבות שבשיתוף הציבור בכל הליך שיש בו השפעה על התושבים. “בשנתיים האחרונות הישוב עובר שינוי משמעותי ומהווה אבן שואבת לרבים המבקשים לקבוע בו את חייהם”, אמרה ליזי. “המטרה שלנו היא לשמור על צביון היישוב ורמתם הגבוה של השירותים הניתנים לתושבים, בין אם נהפוך לעיר או נישאר מועצה מקומית. חלק מאוד חשוב הוא בעיניי שיתוף הציבור בנושא הזה”, הוסיפה.