Site icon מקומונט גבעת שמואל

רישום סימן מסחר – להגן על החברה

רישום סימן מסחר היא פעולה קריטית שתבוצע ע”י חברה על מנת להגן עליה ועל פעילותה העסקית. במדינת ישראל, רישום סימן מסחר הוא הליך המתנהל מול רשם סימני המסחר. ההליך הוא קריטי מאחר והוא מאפשר לחברה או לכל עסק להגן על עצמו – בין אם מדובר בשם ובין אם מדובר בלוגו – מפני מתחרים שיעשו שימוש בלתי הוגן בנכס הזה, דבר שעלול להוות פגיעה קשה בפעילותה החברה על ידי הטעיית הלקוחות שלה.

מהו סימן מסחר?

סימן מסחר רשום מהווה הגנה קניינית לחברה או לבעליו של עסק מפני מתחריו. הדברים שלגביהם ניתן לרשום סימן מסחר הם בין היתר: לוגו, עיצוב, טקסט (שם), מנגינה, יצירה ועוד. עצם קיומו של סימן מסחר רשום, מהווה הגנה על אותו אלמנט ובעליו מפני מתחרים שעלולים לעשות שימוש פסול ולא הוגן באותו אלמנט מוגן. כאמור, הליך רישום סימן מסחר הוא קריטי לפעילותה של חברה או של עסק אך פעמים רבות מעדיפים שלא להתעסק בו מאחר והוא נתפס כשירות הטומן בחובו עלויות גבוהות. כיום, ניתן לבצע רישום סימן מסחר בעלויות נמוכות משמעותית מבעבר וכדאי לשקול את ביצוע תהליך הרישום על מנת להגן על העסק שלכם ועל המוניטין שלו.

רישום סימן מסחר – השלבים:

שלב החיפוש – השלב המקדים בהליך רישום סימן המסחר הוא חיפוש. בטרם אתם מתחילים בהליך הרישום, עליכם להכיר את השוק, לדעת מי המתחרים שלכם, לדעת האם קיימים סימני מסחר רשומים על אותו שם או לוגו. במידה וקיימים סימנים רשומים על השם או הלוגו שאתם מעוניינים לרשום, יהיה עליכם לשקול צעדיכם הן מבחינת הגשת הבקשה עצמה והן לגבי המשך פעילותכם תחת אותו שם או לוגו (מאחר ואם תעשו שימוש בסימן מסחר רשום, הרי שאתם תהיו חשופים לתביעה מצד הבעלים של סימן המסחר הרישום). את החיפוש מבצעים במאגר סימני המסחר הרשומים במדינת ישראל.

כל הזכויות שמורות. Pixabay

בהנחה וביצעתם את החיפוש והגעתם למסקנה כי הסיכויים לאישור בקשת הרישום שלכם גבוהים – אתם יכולים להתקדם לשלב הבא – שלב הגשת הבקשה בפועל לרשם סימני המסחר. חשוב לציין – את הליך החיפוש מומלץ לבצע באמצעות עורך דין המומחה בתחום סימני המסחר, זאת על מנת שלא תפספסו משהו בדרך ותגלו שביצעתם חיפוש שאינו מספק.

שלב הרישום – את הבקשה לרישום סימן המסחר מגישים לרשם סימני המסחר. על הבקשה לפרט מי בעליו של סימן המסחר, מהו תחום הפעילות בו נרצה לרשום את סימן המסחר ועוד.

נתעכב במעט על עניין תחומי הפעילות. קיימת רשימה של 45 סיווגים המהווים רשימת של סחורות ושירותים תחתם ניתן לרשום סימני מסחר. בבואנו לרשום את הסימן, עליו להחליט תחת אילו סיווג נרצה לרשום את הסימן. בין הסיווגים ניתן למצוא תחומים רבים כגון: עריכת דין, הוראה וחינוך, יהלומים, נפט, חקלאות ועוד (רשימת הסיווגים המלאה מפורסמת באתר רשם סימני המסחר). כל סיווג שנרצה לרשום תחתיו את סימן המסחר מצריך ממגיש הבקשה לשלם אגרה בגינו. חשוב לציין – ניתן לרשום סימן מסחר אחד תחת מספר סיווגים במקביל.

לאחר הגשת הבקשה רשם סימני המסחר צריך תוך 3-4 חודשים לעדכן את מגיש הבקשה האם יש לו השגות בעניין הבקשה. באם לרשם ישנן השגות לגבי בקשת הרישום (בין אם השגה טכנית ובין אם השגה מהותית) על מגיש הבקשה לתקן את הבקשה או לחילופין לזנוח אותה. באם החליט מגיש הבקשה לתקן אותה בהתאם לשביעות רצונו של הרשם או לחילופין, הרשם אישר את הבקשה, הרי שמתקבל אישור עקרוני לבקשת הרישום והיא מפורסמת על מנת לתת אפשרות להתנגד לה ע”י הציבור. בהנחה ולא הוגשו התנגדויות, אזי סימן המסחר יירשם.

רישום סימן מסחר אונליין

כיום, ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר אונליין. חברות כמו Ettorney מאפשרות לבצע את ההליך באופן פשוט וקל אשר יחסוך לכם זמן רב ובירוקרטיה. כל שעליכם לעשות הוא להזין את פרטיכם האישיים ואת פרטי סימן המסחר אותו אתם מעוניינים לרשום והם יבצעו עבורכם את החיפוש והרישום בפועל של סימן המסחר.

עלות רישום סימן מסחר

כפי שנזכר לעיל, הליך רישום סימן מסחר עלול להיות מעט יקר. יחד עם זאת, ניתן היום לבצע את ההליך בעלות מינימלית וזאת מבלי להתפשר על רמת המקצועיות. שכ”ט עו”ד לרישום סימן מסחר נע בין 1000 ל-4000 ש”ח תלוי במורכבות. בנוסף, יש לקחת בחשבון את עלות האגרות – אגרה בגין סיווג אחד הינה בגובה של 1604 ש”ח כאשר כל אגרה נוספת באותה הבקשה הינה בגובה של 1200 ש”ח. כמו כן, ניתן להגיש בקשה לרישום סימן מסחר מהיר אשר מקצר משמעותית את משך הטיפול בבקשת הרישום וזאת בתשלום אגרה נוספת בגובה של 716 ש”ח.