Site icon מקומונט גבעת שמואל

שבועיים לבחירות: מיכל וולדיגר בראיון בלעדי למקומונט גבעת שמואל

מיכל וולדיגר. צילום: דוברות הציונות הדתית

מיכל וולדיגר, מספר שתיים ברשימת מפלגת הציונות הדתית לכנסת, היתה בעבר חברת מועצת העיר גבעת שמואל וגם היום סוחפת אחריה תושבים רבים שבימים אחרים כנראה קולותיהם היו מתפזרים לשלל מפלגות מימין – ואף מהמרכז ושמאלה. שבועיים וחצי לפני הבחירות פגשתי את מיכל לשיחה אישית.

מיכל, או שעכשיו אני צריך להגיד עוה”ד וולדיגר, אני מכיר אותך באופן אישי כבר הרבה שנים, בהן את פעילה מאוד בשלל נושאים בגבעת שמואל ומחוצה לה ובכנות, אף פעם לא ידעתי ולא חשבתי שאת מכוונת לפוליטיקה ארצית. אז למה לך פוליטיקה עכשיו?

מאז ומתמיד העשייה הציבורית היא חלק מהותי מחיי וזה לעולם לא הפסיק. הפוליטיקה בה הייתי מעורבת בעבר, פחות התאימה לי. העסקנות והעיסוק בגופו של אדם ולא בגופו של עניין. משפנה אלי בצלאל עם חזון לאיחוד השורות בציונות הדתית, על כל גווניה, יציאה למפקד רחב, עריכת פריימריז פתוחים, והקמת מפלגה, נקייה מעסקנות, שתקדם את הערכים החשובים לנו, מבלי להסתיר את הזהות הדתית והימנית, נעניתי לבקשתו.

היית חברת מועצה מטעם הבית היהודי, איך בכלל נוצר החיבור הראשוני עם בצלאל סמוטריץ?

בפועלי בשירות הלאומי כיו”ר בת עמי (אמונה – אלומה) ובעשייתי למען מתמודדי נפש ומכורים כיו”ר אמונת”כ (ארגון משפחות נפגעי תחלואה כפולה המאגד ומסייע למשפחות בהתמודדות עם שתי מחלות כרוניות קשות, האחת נפשית והשניה התמכרות לחומרים משני תודעה; א”ט), עבדתי עם מגוון רחב של נבחרי ציבור מכל הקשת הפוליטית, ולא מצאתי כבצלאל, קשוב, נמרץ, ענייני, מעשי ויחד עם זאת בעל חזון וערכים. מעבר לפאן המקצועי, לא היתה ביננו היכרות אישית.

מיכל וולדיגר ובצלאל סמוטריץ. צילום: דוברות

5 שנים היית חברת מועצת העיר בגבעת שמואל. כבר ציינת בעבר שזו לא היתה חוויה מדהימה. מה בכל זאת את לוקחת איתך? למה שהפעם זה יהיה שונה?

דעות פוליטיות ובעיקר דעות בנושא דת ומדינה לא מהוות מחסום לחברויות ולשיתופי פעולה. נהגתי כך גם בתקופתי כחברת מועצה פה בעיר, ואני יכולה להזכיר לך את המחלוקת סביב “שבת תרבות” בגבעת שמואל, לה התנגדתי באופן עקרוני בשל חילול השבת הכרוך בכך באופן רשמי ע”י המועצה, כשבאחת הפעמים התארחה בשבת חה”כ תמר זנברג ממרצ, שאני מכירה באופן אישי ומוקירה, ומצאתי לנכון לפגוש אותה מחוץ לאולם ולאחל שבת שלום. ואנהג כך גם היום.

ולמה שזה יהיה שונה? כפי שציינת גם קודם לגבי חזונו של בצלאל סמוטריץ’ לפוליטיקה ללא עסקנות. בנוסף, אל לנו לשכוח את מה שאמרו חז”ל “לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה” (פרקי אבות ב’ טז). זה המוטו שלי. אינני אחראית לתוצאות, אבל אין הדבר מוריד ממני את האחריות לעשות, לנסות.

בארבע השנים האחרונות את מכהנת כיו”ר עמותת השירות הלאומי הגדולה בישראל, בת עמי. מה את יכולה לספר על הפעילות בארגון? 

עמותת בת עמי היא מקום מופלא. הן מבחינת צוות העובדים, הון אנושי שאין כדוגמתו. א/נשים מלאים בחזון, בערכים, באהבת אדם ובלב ענק, א/נשים מקצועיים שטובת המתנדבות והמתנדבים עומדת מול עיניהם תדיר. והן מבחינת המתנדבות והמתנדבים עצמם.

יו”ר בת עמי מיכל וולדיגר עם מתנדבות השירות הלאומי

על אף שהמשימות שעמדו בפניי לא השאירו לי זמן מיותר, לא יכולתי לוותר על ביקורים/סיורים בשטח. אני חיה את ועם השטח. כל מפגש עם מתנדבות ומתנדבים היה ממלא אותי ימים שלמים. לראות את הצעירים והצעירות שלנו, את דור העתיד, כשהוא בשיא העשייה ההתנדבותית שלו, כשהוא בנתינה אין סופית. לראות את המסירות, את הערבות ההדדית, לשמוע אותם מדברים על חוויות השירות וכן, גם על הקשיים והאתגרים, היה ממריץ לי את הדם בעורקים ומגייס אותי לעוד ועוד עשייה.

בני ובנות השירות הלאומי הם הסיירת החברתית של מדינת ישראל ובימי הקורונה זה בא לידי ביטוי באופן מודגש ואני מצדיעה להם.

כעורכת דין, ברשימה שכל חמשת המועמדים הראשונים בה הינם משפטנים וששמה את שינוי מערכת המשפט כאחד מדגליה המרכזיים, יחד עם המשך מפעל ההתישבות), מה דעתך האישית על מצב מערכת המשפט היום?

אני לא מסכימה עם בסיס שאלתך. הדגלים המרכזיים של מפלגת הציונות הדתית הם הערכים של הציונות הדתית, שכוללים בין היתר את זהותה היהודית של המדינה, את אהבת התורה, המדינה והארץ. את הדאגה והייצוג של צרכי המגזר בימים שבשגרה. אנחנו שוכחים שכולנו נשענים, לאורך כל חיינו, על מסגרות ומפעלי הציונות הדתית, החל ממעונות “אמונה” דרך החינוך הממלכתי דתי (החמ”ד), האולפנות והישיבות התיכוניות, תנועות הנוער, ישיבות ההסדר, מדרשות, בצבא ובשירות לאומי, גרעינים תורניים ועוד ועוד. רק אתמול התבשרנו על כך שבג”צ לקח לעצמו גם את “הפסיקה ההלכתית”. אני לא נכנסת כעת לגופה של ההחלטה הזו ו/או על העיתוי בה בחר בית המשפט להוציאה, אבל זו דוגמא מצוינת למה צריך אותנו, כמפלגה חזקה ומשמעותית. חשוב לי להדגיש כי בשנה האחרונה בצלאל התריע בפני ראשי הסיעות החרדיות שהיו שותפים לממשלה על הסכנה הצפויה בפסיקה המדוברת והפציר בהם לקדם את חוק הגיור הממלכתי (מתווה ניסים עם שינויים קלים), כדי לקדם את פני הרעה, אך זה לא קרה.

חשוב לנו לקדם את הריבונות, נכון, וכן, גם לתקן את מערכת המשפט, אבל גם את המשילות בנגב ובגליל, את החינוך, הבריאות, הרווחה ועוד.

במה תרצי לעסוק בכנסת? איזה תפקיד שר היית רוצה לקבל?

הצד החברתי הוא זה שמניע אותי. אוכלוסיות חלשות, אוכלוסיות עם מוגבלות פיזית או נפשית, רווחה, תעסוקה ועוד. באשר לתפקיד שר, בוא לא נחלק את עור הדוב שטרם ניצוד.

נציג “נעם” הקיצונית משובץ במקום ה-6 ברשימת מפלגתך. במכתב לפעילי מפלגתו, המתנגדת לזכויות למשפחות להט”ב ובעלת דעות שנחשבות קיצוניות מאוד אפילו בקרב הציבור הדתי הוא הבהיר כי יש התחייבות של שותפיו ליישום החוק הנורווגי, כלומר אחד הנציגים יתפטר מהכנסת ויפנה מקום למעוז בבית המחוקקים. אני מתאר לעצמי שאת לא מסכימה עם דעות כאלה, אבל את מספר שתיים במפלגה. אם תהיי שרה – תתפטרי כדי שאדם עם דעות כאלה ייכנס לכנסת?

פוליטיקה היא אומנות האפשר והמטרה היא להקים ממשלה אשר תקדם את הערכים בהם אני מאמינה. אני יודעת לעשות חיבורים ושיתופי פעולה למען מטרות חשובות גם עם אנשים שדעותינו לא תמיד תואמות. אני מתארת לעצמי שגם אתה לא מסכים עם כל דעה שיש לשכן שלך, לחבר שלך, לבוס שלך ועדיין אתה גר איתו, יוצא איתו ועובד איתו.

ולשאלתך, שרה או לא שרה, אעשה הכל על מנת להכניס את חברתי עו”ד רחלי צינקין, מספר 7 אצלנו ברשימה, לכנסת.

נציגות בודדת של “הורגנות הדתית”. וולדיגר בסיור בגוש עציון, השבוע. צילום: דוברות

את הנציגה היחידה בחמישיה הראשונה שלא גרה בהתנחלות (קדומים, גבעת האבות קרית ארבע, פני קדם, חברון). האם ה”ציונות הדתית” היא רק מתנחלים מקדומים וחברון? מה צריך להרגיש תושב גבעת שמואל עם רשימה כזו והאם היא באמת מייצגת אותו?

“הציונות הדתית” היא פסיפס יפיפייה ומוצלח של א/נשים שונים. לא מקום המגורים הוא הקובע אלא סולם הערכים. החינוך של ילדנו ושכר הלימוד הגבוה, מערכת המשפט, הזהות היהודית של המדינה, תחבורה, רווחה, תעסוקה ובריאות – כל אלה ואחרים מעניינים את תושבי גבעת שמואל ואת תושבי בית אל וקדומים, כרמיאל ואשדוד באותה מידה. האם אתה רומז שהישובים שציינת אינם חלק ממדינת ישראל?

ואפרופו מקומות מגורים, בחמישייה הראשונה של ימינה אין ולו אחד מההתיישבות ביהודה ושומרון… תושבי גבעת שמואל והסביבה, אני שליחה שלכם, אין על זה ויכוח. אני מניחה פה את מספר הטלפון שלי  (055-9811322) ותשתמשו בו.

אבל את לא מרגישה שהביאו אותך בשביל להגיד, “הנה, יש אצלנו גם ‘דתיים של המרכז’ ברשימה”, אבל בעצם לרשימה שאמורה לייצג את מגוון הציונות הדתית יש צבע וזיהוי מאוד מצומצם?

“עלה תאנה” שואלים אותי, אז לא. אינני כזו, מודה לבצלאל על ההזדמנות לתת לי פלטפורמה לקדם את הנושאים החשובים לי, על האפשרות להביא את דעותיי שלעיתים אינם כשלו, על פתיחת שורות המפלגה לכל גווני הציונות הדתית וקריאה למפקד גדול לאחר הבחירות.

אני שליחה שלכם, ומקווה שתסייעו בידי להצליח. ובעז”ה לעשות את שליחותי על הצד הטוב ביותר.

לסיום, במערכות הבחירות האחרונות זכתה הציונות הדתית בגלגוליה הפוליטיים השונים ל-29-31% מהקולות בגבעת שמואל, מה תהיה עבורך הצלחה בבחירות לכנסת ה-24?

אני מאמינה שנצליח להביא קולות רבים לציונות הדתית בגבעת שמואל. כמה? אתה יודע למי נתנה היום הנבואה…