Site icon מקומונט גבעת שמואל

שבוע הספר: ראיון מיוחד עם מנהלת הספרייה העירונית בגבעת שמואל

לרגל שבוע הספר שחל השבוע בדקנו מה הספר המבוקש והנקרא ביותר? מי קורא יותר ספרים – גברים או נשים? והאם בעידן הדיגיטלי אנשים עדיין משאילים ספרים? לצורך כך, הגענו לספרייה העירונית ופגשנו שם את רוני בן נעים, מנהלת הספרייה שענתה לנו על מספר שאלות.

שבוע הספר מצוין השבוע ברחבי הארץ במגוון פעילויות ואירועים להעלאת מודעות ועידוד הקריאה בקרב ילדים, בני נוער ומבוגרים. בגבעת שמואל כמידי שנה מתקיימים לכבוד שבוע הספר אירועי “חגיגה בשדרה” (הפתיחה היום – 21.6, 17:00-20:00). אירועים אלו הפכו למסורת עירונית ומתקיימים משך יומיים בשדרת העצמאות המחודשת בעיר הכוללים מגוון עשיר של פעילויות תרבות לילדים ולכל המשפחה.

רוני בן נעים. צילום: דוברות

רוני בן נעים, מנהלת הספרייה העירונית בגבעת שמואל, בריאיון מיוחד על תרבות הקריאה של התושבים בגבעת שמואל – מי קורא יותר גברים או נשים והאם חלה עלייה או ירידה במספר הקוראים והמנויים לספרייה.

מהו הספר הפופולרי ביותר שמושאל בספרייה?

הארי פוטר. שלמרות שיצא לפני למעלה מ-20 שנה עדיין לא נס ליחו. בספרייה יש למעלה מ-25 עותקים מכל אחד משבעת הכרכים הראשונים ומאד קשה למצוא עותקים על המדף, הם כל הזמן מושאלים.

מי הקורא הכי אדוק בספרייה בגבעת שמואל?

אופק ברק, תלמיד כיתה ג’ בבית הספר מורשת נריה, בסך הכול בן 9 וכבר שיאן הקריאה העירוני. בשנת 2020 קרא אופק לא פחות מ-497 ספרים ששאל מהספרייה העירונית גבעת שמואל והספר האהוב עליו הוא “גחלת ציפור האש” מתוך הסדרה “השרביט והחרב”. לרגל “שבוע הספר העברי” הוא אף הוזמן השבוע ללשכתו של ראש העיר יוסי ברודני שהעניק לו תעודת הוקרה ושי קטן – ספר קריאה “השרביט והחרב 15”

רוני בן נעים (משמאל), עם ראש העיר ואופק ברק – הקורא המתמיד ביותר בסיפרייה העירונית.

עכשיו כשחזרנו לשגרת חיים רגילה, אלו אירועים מתוכננים בעיר לשבוע הספר?

היום ומחר יש את חגיגות שבוע הספר בשדרה שעורך המתנס. יהיו הרבה עמדות עם שעות סיפור, יהיו דוכני ספרים. ובספרייה אנחנו נערכים לחגיגות פתיחת הקיץ, בתחילת חודש יולי נערוך מפגשים  עם סופרות לילדי בתיה”ס היסודי וילדי חטיבת הביניים.

האם בעידן הדיגיטלי אנשים עדיין משאילים ספרים?

האוכלוסייה בגבעת שמואל היא אוכלוסייה איכותית שאוהבת לקרוא ספרים במהלך השנה כולה, אנשים עדיין אוהבים להרגיש את תחושת הדפים בידיים ובימי הסגר של הקורונה הרגשנו זאת בעוצמה רבה. בכל סוף שבוע מושאלים בין 600-700 ספרים  ואנו בהחלט במגמת עליה מספר המינויים לספרייה”

איך השפיעה הקורונה על פעילות הספרייה בשנה האחרונה?

במיוחד בימי הסגרים של הקורונה הפעילות דווקא גדלה. הספרייה השאילה ע”י הכנת תיקים עם ספרים שהוזמנו / הותאמו ע”י האנשים ועבדנו ללא הפסקה. היו לנו למעלה מ-100 הזמנות ביום, עד שביקשנו מראש העיר שיגדיר אותנו כ”סופר של מזון לנפש” ויאפשר לנו לפתוח במגבלות מסוימות אבל באמת כך היה.

הספרייה העירונית גבעת שמואל

מי קורא יותר ספרים – גברים או נשים?

“אצלנו, אין פלח אוכלוסייה מוגדר לקריאת הספרים. בגבעת שמואל כאמור כולם קוראים – החל מהשלבים המוקדמים של ספרי ילדים ועד לספרי מבוגרים, אולם באופן טבעי ניתן לומר כי נשים וילדים צורכים יותר ספרים”.

מה התוכניות לשנת הקריאה הבאה?

עכשיו עם החזרה לשיגרה התחלנו לתכנן את הפעילות שתתחיל מיד לאחר החגים: שעות סיפור לקטנטנים, סדנת כתיבה לבני נוער, מפגשי סופרים, מועדון קריאה למבוגרים ועוד… ואני מזמינה את כל תושבי גבעת שמואל להגיע ולהנות מהאוצר שנמצא ממש כאן, מתחת לבית.