Site icon מקומונט גבעת שמואל

שבתרבות: על המתיחות בגבול הצפון ועל המתיחות בבחירות המקומיות

אירוע שבתרבות שנערך השבת בהיכל התרבות עורר עניין מיוחד בקרב הקהל בעיקר בעקבות הופעתה של רונית לב, אשר רק בשבוע שעבר דיווחנו לכם כאן לראשונה כי היא שוקלת התמודדות לראשות העיר גבעת שמואל.

אולם התרבות של גבעת שמואל היה מלא השבת מפה לפה. המתנ”ס שעמל על הפקת האירוע תזמן שלושה מרואיינים מרתקים כל אחד בתחומו כשעל מלאכת הראיון הופקד העיתונאי יואב לימור. האורחים השבת היו השר יואב גלנט (אלוף במיל’), פרופ’ אייל זיסר מומחה להיסטוריה של המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, ורונית לב אל”מ במיל’ תושבת הגבעה וחברה בארגונים ועמותות חברתיות וכפי שכבר ציינו – מועמדת אפשרית לראות העיר.

>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לדף הפייסבוק של מקומונט גבעת שמואל

את אירוע “שבתרבות” בגבעת שמואל פתח שר הבינוי וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני יואב גלנט שאמר בהקשר לתקיפות האחרונות בסוריה, כנגד לוחמים ומתקנים איראניים כי “נוצרה לישראל הזדמנות לעקור את איראן מסוריה ואנחנו ננצל את ההזדמנות הזו. צריך להכות בברזל בעודו חם ולהשמיד כל זכר להתבססות האיראנית בסוריה. אנו נחזיר את השד האיראני לבקבוק. כמו שהאיראנים הגיעו לסוריה אפשר להוציא אותם משם”.

שבתרבות גבעת שמואל. צילום: יחצ

לדברי גלנט, אנחנו נכנסים לרצף לא פשוט של אירועים נפיצים למדי. מהעברת השגרירות, יום ירושלים, יום הנכבה ועוד. החמאס, למרות חולשתו, מאד אגרסיבי. אנחנו צריכים להיות קשובים לכך ולא הכל לפתור רק בכוח. החמאס בחר בדרך של טרור ולא התפתחות. דרך הטרור נחסמה ברובה  והם יצרו פרובוקציה באמצעות שליחת אנשים לחזית הגדרות כדי שהדם הפלסטיני יגרור את ההתלהמות על ישראל. הקבינט הגדיר שלא נותנים לעבור את הגדר ובמינימום פגיעה בפלסטינים. אנחנו צריכים לנהל זאת בחוכמה. תסתכלו על ההיסטוריה – זה חוזר חלילה כמחזור של התגרות מלחמה ואתנחתא”.

פרופ׳ אייל זיסר, שמרבה להתראיין בנושאי העולם הערבי השיב לשאלה מה הסיכוי למהפכה באירן?  ״כל מי שמכיר את אירן יודע שזה יגיע. מדובר באומה ברובה חילונית. שתי המהפכות עזבו את הרכבת באירן אחת המהפכה האזרחית והשניה הגרעין. שתיהן תגענה. הגרעין כנראה קודם.”

בהתייחסו ליחסים עם ארה״ב אמר, כי “טראמפ הוא נשיא ידידותי ולא ברור לגמרי מה מניע אותו לכך. הבעיה היא שהוא לא לנצח. אנחנו צריכים לזכור שיהיה גם נשיא אחר דמוקרטי ונצטרך לעבוד אתם גם. היכולת שלנו להתבסס על ארצות הברית מוגבלת עם כל היתרונות שהיא כוללת״.

בהתייחס למתיחות בצפון אמר זיסר, כי המשחק שלנו בצפון מאד עדין. ״אנחנו פוגעים באתרים, מחסנים ומצבורי נשק, שיותר קל מאשר פגיעה באנשי חיזבאללה ואירן כי זה יעורר מפץ בעייתי. לטווח ארוך מי שיסייע לנו וימנע את ההתבססות האירנית זה הרוסים ובשאר אסד. גם אם לא התכוון. הוא שרד כי חלקים גדולים בסוריה תמכו בו. הכיוון של אסד זה התאוששות. הוא חילוני וגם היה מוכן לנהל איתנו שיחות שלום בזמנו. המענה שלנו ייבנה מהתחרות הרוסית על השליטה מול אירן ורצונם לצמצם את ההתבססות שלא תיטב עימם והתחזקות אסד שלא ירצה לפעול רק כבובה אירנית”.

רונית לב, שכאמור עוסקת במיזמים חברתיים נגעה בנקודה המדינה לא לוקחת אחריות בתחום הרווחה. ״העצוב שהיום הרווחה בערים פונים אלי או לאחרים כדי לסייע. אז אתה שואל את עצמך אז איפה המדינה?  התחלנו עם 50 חבילות לחג לשורדי שואה והיום מחלקים 150 שחיילים מחלקים לשורדים שיאפשר המשך קשר. למה הרווחה פנתה? זה בעייתי. מעורר הרבה טלטול ומחשבות איפה המדינה מול העמותות. העשייה החברתית של מתנדבים ועמותות נעשית מתוך מעורבות חברתית ואכפתיות. מקומם ועצוב לראות שגופי הרווחה בסוף פונים לעמותות לעזרה במקום שהמדינה תבנה את מערך הפתרונות”.

>>רוצים להישאר מעודכנים? הצטרפו לדף הפייסבוק של מקומונט גבעת שמואל

לב ארגנה לאחרונה אירוע “גיבורות היופי” לניצולות שואה. ״זה התחיל במיזם שצה״ל מחבק את שורדי השואה. הרעיון בעיקר לשמח את ה 150000 שורדי השואה. במקרה הזה היה זה תחרות לגיבורות היופי ששרדו. היום לראות את התוצרים של מה שזה עושה זה נהדר. אם מצליחים להשיג חיוך רחב וזיכרונות טובים לשורדים – הצליח לנו. המשמעות זה המפגש שהם מחפשים. מעבר לבדידות ולבד. להגיע למשמעות לקשרים בלתי אמצעיים – זה החוזק״.