Site icon מקומונט גבעת שמואל

תיכון גבעת שמואל: התלמידים הרשימו ביריד המדעי – בחודש הבא ישתתפו בתחרות המחוזית

כבוד! תלמידי התיכון הממלכתי בגבעת-שמואל הרשימו ביריד חקר מדעי וטכנולוגי של משרד החינוך והעפילו לתחרות המחוזית שתתקיים בחודש הבא

בשבוע שעבר התבשר התיכון הממלכתי בגבעת-שמואל כי פרוייקט החקר שהציג שבוע קודם לכן ביריד אזורי בנושא חקר מדעי וטכנולוגי, נבחר ע”י משרד החינוך לייצג את האזור בתחרות המחוזית בחודש הבא במכון הוולקני בראשון לציון. במכתב המבשר על העלייה לתחרות המחוזית נכתב כי: “באי הכנס התרשמו מאוד מהעבודה שהצגתם. התלמידים גילו בקיאות, יצירתיות ושלטו בחומר, הציגו את עבודתם ברהיטות ובעניין רב. כפי שצוין בקול הקורא, מכל כנס נבחרו 2 עבודות להצגה בכנס המחוזי. העבודות נבחרו לאחר שיפוט של מורי המדעים שהתקיים במושבי ההרצאות בכנסים. אנו שמחים להודיעכם כי העבודה מי נמצא סביבי בהנחיית המורה מירי לוי תייצג את בית הספר בכנס המחוזי”.

כזכור כפי שפורסם בחודש שעבר, בין שאר השיעורים והמטלות, שוקדים 4 תלמידי שכבת ט’ בתיכון גבעת שמואל – ברק גוזמן, אריאל מנדלסון, עמית נאווי ויונתן סמייה , יחד עם הרכזת הפדגוגית מירי לוי על פיתוח חיישנים שיסייעו לעיוורים בתיווך הסביבה, או אם למקד זאת: יזהו עבור העיוור מתי מצוי בסביבתו הקרובה (כ 40 ס”מ) אדם שיאפשר לעיוור לפנות אליו לשאול שאלה/לבקש עזרה או כל עניין אחר. החיישן הקטן “יישב” על גב מכשיר הנייד של העיוור ויצפצף כאשר יזהה טמפרטורת גוף ותנועה ובכך יאותת לעיוור שממש לידו יש אדם שהוא יכול לפנות אליו, הם מסבירים.

כל זה הוא חלק מחקר מדעי שמבצעים תלמידי שכבת ט’ במסגרת תכנית הלימודים בביה”ס.

מציגים ומרשימים. בתחרות האזורית. צילום: באדיבות דוברות עיריית גבעת שמואל

מירי לוי, הרכזת הפדגוגית בתיכון שמלווה אותם  מספרת: “רצינו לעשות פרוייקט חקר טכנולוגי וליצור משהו מעניין. בהרבה מהפתרונות הטכנולוגיים, עולם החי שימש השראה אז החלטנו ללכת לסיור מקדים בספארי להתבוננות ולראות אם שם יעלה לתלמידים רעיון. בספארי נחשפנו לבעלי חיים מגוונים ובדרך עלו כל מיני רעיונות שונים עד שהגענו לנחשים ושם התלמידים שמו לב  לנחש הפיתון שלצידי עיניו ממוקמים חיישנים המסייעים לו לזהות סכנה. שם עלה  הרעיון ליצור חיישנים עבור אנשים עיוורים שלא יתריעו בפני סכנה אלא נהפוך הוא- יאותתו להם שממש קרוב אליהם עומד אדם אליו יכולים לפנות”.

הפרויקט קיבל אישור וליווי של משרד החינוך ומכאן החלה שורה של משימות: נסיעה  לחברת SES לרכישת חיישנים ופגישה עם מנכל החברה שהדריך את התלמידים בתכנות החיישנים והתאמתם לפרוייקט. פגישה עם משה קילים מנכ”ל חברת step ear שסיפר לתלמידים על צרכיהם של אוכלוסיית העיוורים וסייע להם במיקוד המוצר אותו יפתחו וכן שיחה עם נכה צהל שאיבד את מאור עיניו שסיפר להם על האתגרים היומיומיים שעומדים בפניו. כל אלה סייעו לתלמידים להבין ולחדד את הצורך ואת המענה המיטבי.

בימים אלה מצויים התלמידים בעיצומו של תהליך הפיתוח ובניית המוצר (שכאמור יהיה קטן מספיק להצמידו לגב הנייד). בפגישה שנערכה בחודש שעבר  עם  ארבעת התלמידים, בעת שהם שוקדים על פיתוח החיישנים לקראת התחרות שכאמור בנתיים הספיקו לזכות  בה ועלו לתחרות המחוזית, הם סיפרו  על תחושת השליחות שהם מרגישים וכמה חשוב להם להצליח לבנות מוצר שיהווה פיתרון ויקל על העיוור לחוש את סביבתו.