Site icon מקומונט גבעת שמואל

תלמידים בתיכון גבעת שמואל מפתחים חיישני עזר לעיוורים – ומה הקשר לספארי?

הסיור בספארי וההתבוננות בנחש הפיתון הביאו את תלמידי כיתה ט’ בתיכון גבעת-שמואל לפתח חיישנים שיסייעו לעיוורים. “אנחנו מרגישים שזו שליחות, לא רק פרוייקט חקר” הם אומרים.

בימים אלה, בין שאר השיעורים והמטלות, שוקדים 4 תלמידי שכבת ט’ בתיכון גבעת שמואל – ברק גוזמן, אריאל מנדלסון, עמית נאווי ויונתן סמייה, יחד עם הרכז הפדגוגית מירי לוי על פיתוח חיישנים שיסייעו לעיוורים בתיווך הסביבה, או אם למקד זאת: יזהו עבור העיוור מתי מצוי בסביבתו הקרובה (כ 40 ס”מ) אדם שיאפשר לעיוור לפנות אליו לשאול שאלה/לבקש עזרה או כל עניין אחר. החיישן הקטן “יישב” על גב מכשיר הנייד של העיוור ויצפצף כאשר יזהה טמפרטורת גוף ותנועה ובכך יאותת לעיוור שממש לידו יש אדם שהוא יכול לפנות אליו, הם מסבירים.

כל זה הוא חלק מחקר מדעי שמבצעים תלמידי שכבת ט’ במסגרת תכנית הלימודים בביה”ס.

מירי לוי, הרכז הפדגוגית בתיכון שמלווה אותם  מספרת: “רצינו לעשות פרוייקט חקר טכנולוגי וליצור משהו מעניין. בהרבה מהפתרונות הטכנולוגיים, עולם החי שימש השראה אז החלטנו ללכת לסיור מקדים בספארי להתבוננות ולראות אם שם יעלה לתלמידים רעיון. בספארי נחשפנו לבעלי חיים מגוונים ובדרך עלו כל מיני רעיונות שונים עד שהגענו לנחשים ושם התלמידים שמו לב  לנחש הפיתון שלצידי עיניו ממוקמים חיישנים המסייעים לו לזהות סכנה. שם עלה  הרעיון ליצור חיישנים עבור אנשים עיוורים שלא יתריעו בפני סכנה אלא נהפוך הוא- יאותתו להם שממש קרוב אליהם עומד אדם אליו יכולים לפנות”.

עובדים במרץ על תהליך הפיתוח ובניית המוצר. צילום: באדיבות עיריית גבעת שמואל

הפרויקט קיבל אישור וליווי של משרד החינוך ומכאן החלה שורה של משימות: נסיעה לחברת SES לרכישת חיישנים ופגישה עם מנכ”ל החברה שהדריך את התלמידים בתכנות החיישנים והתאמתם לפרוייקט. פגישה עם משה קילים מנכ”ל חברת step ear שסיפר לתלמידים על צרכיהם של אוכלוסיית העיוורים וסייע להם במיקוד המוצר אותו יפתחו וכן שיחה עם נכה צהל שאיבד את מאור עיניו שסיפר להם על האתגרים היומיומיים שעומדים בפניו . כל אלה סייעו לתלמידים להבין ולחדד את הצורך ואת המענה המיטבי.

בימים אלה מצויים התלמידים בעיצומו של תהליך הפיתוח ובניית המוצר (שכאמור יהיה קטן מספיק להצמידו לגב הנייד) וזאת לקראת יריד מחוזי של משרד החינוך בנושא חקר מדעי וטכנולוגי שיתקיים בחודש הבא. בפגישה השבוע עם  ארבעת התלמידים, בעת שהם שוקדים על פיתוח החיישנים, הם מספרים על תחושת השליחות שהם מרגישים וכמה חשוב להם להצליח לבנות מוצר שיהווה פיתרון  ויקל על העיוור לחוש את סביבתו.