Site icon מקומונט גבעת שמואל

תקדימי ותעשי בדיקת אולטרסאונד שד לפני שיהיה מאוחר!

הנתונים בישראל מלמדים, שלמעלה מ-20 אלף נשים בישראל חיות עם סרטן שד ברמות שונות. מדובר בסוג הסרטן השלישי בשכיחותו בקרב נשים, וההנחה היא שאחת מכל שמונה נשים תצטרך להתמודד איתו. מאחר ומדי שנה יותר ויותר נשים נאלצות להתמודד עם המחלה, אז מערכת הבריאות באופן כללי ורופאים באופן ספציפי, ממליצים לנשים לבצע בדיקות שיאפשרו לאבחן, האם הן נושאות את המחלה.

אחת הבדיקות החשובות לאבחון סרטן, היא אולטרסאונד שד. בדיקה זו אשר מתבצעת בבתי חולים וכן במרכזים רפואיים פרטיים שונים., מאפשרת לגלות ממצאים שונים, בין אם התבצעה קודם לכן בדיקת ממוגרפיה כפי שנהוג ובין אם לאו (במקרים בהם יש רקמת שד צפופה, אז נהוג לבצע אולטרסאונד במקום ממוגרפיה). כמו כן, נהוג לבצע בדיקה זו, כשרוצים לבצע ביופסיה ממוקדת, אם קיים חשש לגידול ויש צורך לוודא האם הוא ממאיר או שפיר.

מערכת הבריאות ממליצה לכל אישה לבצע בדיקת ממוגרפיה החל מגיל 50, ויש לבצע אותה מדי שנה. הסיבה היא, שהחל מגיל זה שכיחות המקרים עולה. יחד עם זאת, אם קיימת במשפחה היסטוריה של נשים שהתמודד עם סרטן שד, ההמלצה היא להתחיל ולבצע את הבדיקה כבר מגיל 40, מדי שנה.

מה זה סרטן השד וכיצד נלחמים בו?

סרטן שד, הוא גידול ממאיר אשר נוצר ברקמת השד. זה קורה כאשר אחד התאים ברקמה לא מפסיק להתחלק, ואז הוא יוצר הרבה מאוד תאים סרטניים באזור ספציפי. הריכוז של אותם יוצר גוש שעלול לגרום לקריסתן של רקמות בריאות. מעבר לכך, הוא שולח גרורות גם אל אזורים אחרים בגוף. במקרה כזה, הסרט מתפשט אל אזורים פנימיים חיוניים, דוגמא ריאות, כבד, עצמות וכן קשרי לימפה בבית השחי. ברגע שזה קורה, קשה מאוד לעצור את התהליך.

לכן זה חשוב מאוד לאבחן את הסרטן כבר בשלב מוקדם. ניתן לאבחן אותו בעזרת בדיקת ממוגרפיה, וכאמור גם באמצעות אולטרסאונד שד. כאמור, על מנת למנוע היווצרות ולאפשר אבחון מוקדם, ההמלצה היא לבצע מעקב החל מגיל חמישים.

בדיקת אולטרסאונד. צילום: freepik

אחרי תהליך האבחון, במידה ומתגלה שמדובר בסרטן ממאיר, אז הרופאים המטפלים יכינו תוכנית טיפול מתאימה. התוכנית יכולה לכלול ניתוח לכריתת הגידול ובמקרים מסוימים אף נדרש ניתוח לכריתת שד, הקרנות, כימותרפיה וכן טיפולים ביולוגיים שמטרתם למנוע פגיעה את המשך הפגיעה בחלקים אחרים בגוף.

הרבה נשים חרדות מפני סרטן השד וחוששות שמא, סיכוי הטיפול להצליח הוא נמוך. חשוב לומר, ככל שמאבחנים את המחלה בשלב מוקדם יותר כך קיים יותר סיכוי שהטיפול יצליח בסופו של דבר. מאחר ואפשר להתחיל לטפל בסרטן בזמן. באופן כללי, בישראל שיעור הנשים שמצליחות להחלים מסרטן השד הוא מאוד גבוה, בין היתר בזכות העובדה שמתבצע אבחון מוקדם.

כיצד בדיקת אולטראסאונד שד יכולה לעזור לך

נשים יכולות לקבל הפנייה לטיפול באולטרא סאונד שד, בין אם זה על פי צורך טיפולי ובין אם כשזה נדרש לצרכים שונים. ניתן לקבל הפנייה דרך גניקולוג בגבעתיים או אצל גניקולוג אליו פונים.

הבדיקה מתבצעת, כאמור, בבתי חולים או מרכזים רפואיים שונים ברחבי הארץ, באופן פרטי. במהלכה המטופלת תשכב על המיטה, והטכנאי האחראי על ביצוע הבדיקה ימרח ג’ל שקוף על בסיס על החזה שלה, לאחר מכן הוא יעביר מכשיר ידני אשר נקרא מתמר על האזור בו הוא מרח את הג’ל.

בעזרת מכשיר זה, יהיה ניתן לראות את הדמיה של אזור החזה על גבי מסך, זאת באמצעות גלי קול בתדירויות שונות שיוצרות איכות תמונה גבוהה. את התמונות השונות שהמכשיר יוצר, הוא ידפיס וייתן לאישה בסוף הבדיקה זאת על מנת שתוכל להעביר לרופא לצורך אבחון המצב שלה.

אם את מחפשת מקום לבצע בו בדיקת אולטרסאונד שד או רופא מטפל, זה הזמן להיכנס לאתר תגובות ולקבל את כל המידע שאת צריכה, כולל המלצות וחוות דעת של גולשות מכל רחבי הארץ.