Site icon מקומונט גבעת שמואל

תשובות לשאלות נפוצות בנושא קרן השתלמות

קרן השתלמות מוגדרת כאפיק חיסכון שיכול להיות מיועד לשכירים ולעצמאיים והוא לתקופה של בין שלוש עד שש שנים.

אם מדובר על קרן השתלמות לשכירים, הרי שגם המעסיק מפריש אליה כספים וגם העובד מפריש כספים מדי חודש. אם מדובר על קרן השתלמות לעצמאיים, אז רק בעל העסק העצמאי אחראי על הפרשת הכספים מדי חודש. יש כל מיני קרנות השתלמות, כאשר השוני ביניהן בא לידי ביטוי בתנאים. אנחנו מזמינים אתכם להמשיך בקריאה ולקרוא תשובות לשאלות פופולאריות הקשורות לקרנות השתלמות. מוכנים? אנחנו מתחילים!

האם המעסיק שלכם מחויב לתת לכם קרן השתלמות?

אם אתם מועסקים במגזר הציבורי, הרי שעליכם לבדוק מה כתוב לגבי קרן השתלמות בהסכם הקיבוצי עליו אתם חתומים. אם אתם מועסקים במקום עבודה בו לא קיים הסכם קיבוצי בעניין קרנות השתלמות, הרי שהפרשת הכספים תהיה תלויה בהסכם העבודה שנחתם ביניכם לבין המעסיק.

קרן השתלמות. תמונה: pixabay

האם תוכלו להצטרף לקרן השתלמות כעצמאיים?

בהחלט וכל עוד שיש לכם הכנס מעסק או ממשלח יד. בדקו מה חברות הביטוח מציעות ובהתאם לכך הצטרפו לקרן השתלמות שתנאיה הם אידיאליים וטובים עבורכם.

מהם שיעורי ההפקדה המקסימאליים לקרן השתלמות?

ובכן, עלינו להבדיל בין קרן השתלמות לשכירים לבין קרן השתלמות לעצמאיים. כאשר מדובר על שכירים, המעסיק ינכה סכום ממשכורתו של העובד וכמו כן המעסיק גם יפקיד סכום עבור העובד. מבחינת שיעורי הסכומים, אלו יהיו בהתאם למצוין בחוזה או בהסכם הקיבוצי. כאשר מדובר על עצמאיים, הרי שאין מגבלה לסכום והעצמאי יכול לבחור כמה להפקיד מדי חודש.

איך אפשר לדעת באיזה קרן השתלמות לבחור ואיזו היא הכי טובה?

כמו בכל השקעה באפיק חיסכון, יש לבדוק את מידת החוסן של הגוף המנהל את הקרן, את מדיניות ההשקעות וכמו כן את ביצועי הקרן בשנים האחרונות וזאת תוך כדי השוואה לביצועים של קרנות השתלמות אחרות.

מה ההבדל בין קרן השתלמות לקופת גמל?

קרן השתלמות היא אפיק חיסכון שהינו לטווח קצר עד בינוני וקופת גמל היא אפיק חיסכון לטווח ארוך ואפשר להשתמש בכספי הקופה כקצבה בגיל הפרישה.

מתי אפשר למשוך כספים שהופקדו בקרן השתלמות?

החל מסיומן של שלוש שנות חברות בקרן ובהתאם לתנאים ולכללים שהוגדרו. כך למשל, ניתן למשוך את הכספים לכל מטרה וללא צורך באישור, החל מסיומן של שש שנים ממועד התשלום הראשון. כמו כן, אם מדובר על עמית שהגיע לגיל פרישה, הרי שהוא יכול למשוך את הכספים לאחר סיומן של שלוש שנים ממועד התשלום הראשון. 

האם מומלץ למשוך את הכספים מקרן ההשתלמות כאשר הדבר אפשרי?

בגדול, אין חובה למהר, שכן כאשר הכספים נשארים בקרן ההשתלמות, הרי שהם ממשיכים להיות מושקעים. במידה ובוחרים למשוך את הכספים, יש לקחת בחשבון שהחשבון ייסגר ואז אם נרצה להצטרף שוב לקרן, יהיה עלינו לפתוח חשבון חדש. משיכת הכספים מהחשבון החדש תהיה רק לאחר שש שנים מיום פתיחתו.


המאמר באדיבות ארביטראז’ סוכנות לביטוח המתמחה בניהול סיכונים וביטוחים, תכנון פיננסי והשקעות, פנסיה ותכנון פרישה.