Site icon מקומונט גבעת שמואל

מה זה אוטומציה

התרגום של המילה אוטומציה הוא- פועל מעצמו והכוונה היא שימוש במכשור מכאני או מכשור אלקטרוני על מנת לבצע סדרה של פעולות מתוכננות מראש ללא התערבות ידי אדם. התשובה לשאלה מה זה אוטומציה היא- החלפת עובד אנושי באמצעים טכנולוגיים עצמאיים לצורך ביצוע פעולות שגרתיות וחזרתיות. אוטומציה היא בעצם טכנולוגיה שמאפשרת להפעיל מערכות אלקטרוניות ומערכות מכאניות על ידי תכנות מחשב שישלוט על הפעולה של המכונות ויבקר אותה.

מה זה אוטומציה ולמה צריך אותה?

לאחר שכבר הוסבר מה זה אוטומציה נשאלת השאלה למה צריך אותה. התשובות לכך רבות שכן לתהליך האוטומציה בכל תעשייה ובכל תחום יש יתרונות רבים.  העבודה של המכונה היא מדויקת יותר, אמינה יותר ומהירה יותר מכל עובד אנושי שיש. כמו כן המכונה אינה צריכה תנאים בסיסיים בכדי לעבוד, יכולה לפעול יממה שלמה ללא צורך בהפסקה ואינה מושפעת כלל מתנאי מזג האוויר. כאשר מחליפים עובד אנושי במערכת ממוחשבת ואמצעי טכנולוגי שמבצע את העבודה הוא יבצע אותה מהר יותר ויעיל יותר והתפוקה תהיה גדולה יותר כך שיהיה ניתן להוזיל את העלויות באופן משמעותי.

השימוש במכונות אוטומטיות הוא מהיר יותר ומדויק יותר וניתן בעזרתו לבצע מדידה של תהליך העבודה, בקרה על תהליכים ומשוב של התהליך והתוצרים המופקים בו.

מושגים חשובים בתהליך האוטומציה:

מכונה אוטומטית- מכונה שמבצעת סדרת פעולות שמוכתבות מראש על ידי מחשב שמעביר את הפעולות למכונה ללא ידי אדם.

רובוט- אוטומט על מחשב בתוכו עם תוכנית ובה מצבי פעולה מוגדרים מראש. כאשר הרובוט מזהה תקלה הוא עוצר את העבודה. יש תוכנות שונות לפעולות שונות והרבה סוגי רובוטים.

מה זה אוטומציה ואיך היא התפתחה?

תופתעו לגלות שכבר במאה הראשונה לספירה תוכננו מכשירים ומכונות הפועלות בעצמן ללא מגע ידי אדם אך אז עוד היה מדובר בחלום רחוק, אפילו סוג של הסיה. האוטומט הראשון היה שעון המים במאה הארבע עשרה במצריים.

במאה השמונה עשרה חלה המהפכה התעשייתית הראשונה וזאת עקב המצאתן של המכונות האוטומטיות. ברגע שהיה אפשר לחסוך בעובדים אנושיים ולייצר ייצור המוני התפוקה גדלה והעלויות הוזלו בהתאם. לאחר כמאה שנים חלה המהפכה התעשייתית השנייה בה הוכנסו פסי ייצור עקב היכולת להעביר חשמל ממקום למקום.

יחצ

כיום אין תחום בתעשייה שלא יודעים בו מה זה אוטומציה שכן השימוש ברובוטים ובמכונות אוטומטיות בקווי הייצור קיים בכל תחום שהוא בארץ בעולם. מכונות רבות החליפו את האדם בפסי הייצור. כמו כן ניתן מעבר לייעול וזירוז העבודה והגדלה התפוקה, ניתן להשתמש ברובוטים ובמכונות אוטומטיות לחקר מחלות ללא חשיפה של אנשים אליהן, ניקוי חומרים רעילים ופסולת גרעינית, נטרול וסילוק פצצות, אמצעי לחימה ואף חקר החלל בעזרת שליטה ממחשב מרוחק.


*  המאמר נכתב בשיתוף
ארק אוטומציה