שיאו של הקיץ כבר כאן, ואיתו גם מטרד היתושים המוכר. אלא שהשבוע, גבעת שמואל עשתה צעד טכנולוגי וירוק במיוחד כדי להילחם בתופעה, לפחות ברמת אילן. ביוזמתו של חבר מועצת העיר ויו”ר ועדת שפ”ע, שמוליק מאירוביץ, נערך מפגש תושבים מיוחד של הוועדה לאיכות הסביבה בגינת ויסמונסקי בשכונה, במטרה להציג מקרוב מיזם חדשני של הדברה ביולוגית ידידותית לסביבה.

במסגרת המיזם, מפוזרים בשטח יתושים זכרים (שאינם עוקצים) אשר גודלו במעבדה מיוחדת ועברו תהליך עיקור. היתושים נארזים באריזות ייעודיות, ולאחר שחרורם בטבע הם מזדווגים עם נקבות היתושים באזור. כתוצאה מכך, הביצים שמטילות הנקבות אינן בוקעות – מה שמוביל להפחתה דרסטית וטבעית של אוכלוסיית היתושים בסביבה, ללא כל צורך בריסוס או בכימיקלים מזיקים.
האלמנט המפתיע ביותר בפרויקט הוא טכנולוגיית הייצור – תהליך הגידול והמיון של היתושים מתבצע באמצעות רובוטים ומערכות בינה מלאכותית (AI) מתקדמות, המאפשרות ייצור מבוקר, מדויק ויעיל של היתושים המעוקרים בקנה מידה רחב.


במקביל למפגש חברי הוועדה בשטח, לקחו התושבים והילדים חלק פעיל ומשעשע במיוחד, כשהשתתפו באופן אקטיבי בפיזור היתושים מתוך קופסאות השילוח הישר אל צמחיית הגינה.
מנהל האגף לאיכות הסביבה בעירייה, נועם ארוילי, העניק לנוכחים סקירה מקצועית ומקיפה על הפרויקט וחשיבותו, והסביר כיצד הוא תורם להפחתת המטרד הציבורי תוך שמירה קפדנית על המאזן האקולוגי ואיכות החיים בעיר. במפגש לקח חלק גם נציג מחברת סנסיו-רובוטיקס (Senecio Robotics), החברה הישראלית שפיתחה את הפתרון והמיזם החדשני.
בסיום הערב הביעו התושבים שביעות רצון רבה מהגישה הירוקה והחדשנית לטיפול בבעיה שהטרידה אותם מאוד מדי שנה, וציינו כי הם מקווים לראות את התוצאות בשטח כבר בימים הקרובים.
